6 kwietnia brazylijski koncern Embraer poinformował, że flota turbośmigłowych samolotów bojowych A-29 Super Tucano wylatała ponad 500 tys. godzin. Wiele lotów zrealizowano w czasie działań bojowych w różnych częściach świata.
Jak poinformował producent, dwie linie montażu ostatecznego (mieszczące się w Brazylii oraz w Stanach Zjednoczonych) dostarczyły dotychczas ponad 260 egzemplarzy, które trafiły do osiemnastu państw świata. W ciągu lat eksploatacji, ponad 60 tys. godzin wylatano w ramach realnych misji bojowych prowadzonych na terenie m.in. Ameryki Południowej, Azji oraz Afryki. Jak podkreśla Embraer, A-29 Super Tucano to najbardziej zaawansowana konstrukcja produkowana seryjnie w swojej klasie. Dodatkowo cechuje się wysokim wskaźnikiem gotowości operacyjnej, który oscyluje w granicach 90%.
Pierwsze seryjne A-29 Super Tucano wdrożono do eksploatacji w 2003 roku. Głównym użytkownikiem są Siły Powietrzne Brazylii, na potrzeby których wyprodukowano 99 egzemplarzy. Od początku są intensywnie wykorzystywane do zadań związanych z walką ze zorganizowaną przestępczością – przechwytywaniem samolotów przewożących narkotyki czy zwalczaniem nielegalnych działań na obszarze Amazonii. W ostatnich latach ważnym użytkownikiem stawał się Afganistan, który sukcesywnie otrzymywał kolejne samoloty sfinansowane z programu amerykańskiej pomocy wojskowej – od 2016 roku maszyny operowały w przestrzeni powietrznej kraju, tylko w 2017 roku wykonały około 2000 ataków na cele naziemne. Po przejęciu władzy przez Talibów los floty pozostaje nieznany.
Obecnie producent nie zatrzymuje się w dalszej promocji swojej konstrukcji na rynkach globalnych. Wśród potencjalnych kierunków wymienia się także państwa europejskie – m.in. Portugalię oraz Szwecję. Dodatkowo, jeszcze do niedawna, państwem zainteresowanym zakupem A-29 Super Tucano była Ukraina.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu