24 marca media izraelskie poinformowały, że rząd tego kraju lobbuje w Stanach Zjednoczonych za sprzedażą do Egiptu partii wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F-15 Eagle w nieznanej konfiguracji.
Według mediów izraelskich inicjatywa władz tego kraju ma na celu poprawę stosunków dyplomatycznych pomiędzy Stanami Zjednoczonymi oraz Egiptem, które były ochłodzone ze względu na łamanie praw człowieka. Co ciekawe, amerykański Kongres dotychczas sprzeciwiał się tego typu sprzedaży z racji utrzymania przewagi technologicznej Izraela nad państwami arabskimi. Brak przeciwwskazań ze strony Jerozolimy może zwiększyć szanse Egiptu na zakup maszyn. Dodatkowo, zdaniem części mediów, strona izraelska jest za tym, aby Kair nie zdecydował się na kupowanie sprzętu bojowego produkcji rosyjskiej lub chińskiej – w tym konkretnym przypadku, być może F-15 Eagle mają stanowić zastępstwo za zerwany kontrakt na zakup 24 egzemplarzy Su-35.
Informacje o możliwości sprzedaży samolotów F-15 Eagle nieznanej konfiguracji (najprawdopodobniej F-15EX Eagle II poprzez procedury FMS i FMF) pojawiły się w połowie marca bieżącego roku. Jest to druga próba władz w Kairze odnośnie zamówienia maszyn tego typu – w latach 80. XX wieku transakcja dotycząca myśliwskich wersji F-15 została zablokowana właśnie przez Izrael.
Obecnie Boeing realizuje produkcję samolotów F-15EX Eagle II dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (docelowo przynajmniej 144 sztuk), a także dostarcza kolejne F-15QA dla Kataru. Rząd amerykański wydał już zgodę na sprzedaż F-15EX do Indonezji (do 36 sztuk). Dodatkowo Boeing otrzymał licencję umożliwiającą promocję konstrukcji w Indiach. Według części źródeł, kolejnym eksportowym klientem może być także Izrael, którego władze rozważają zamówienie do 25 egzemplarzy.
W przypadku Egiptu lotnictwo wojskowe tego kraju eksploatuje obecnie samoloty bojowe produkcji amerykańskiej (Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon), francuskiej (Dassault Mirage 5, Mirage 2000 oraz Rafale) oraz rosyjskiej (MiG-29M). Ewentualne zamówienie F-15EX Eagle II ma stanowić element modernizacji związany z wycofywaniem najstarszych Mirage 5. Egipt może sfinansować ich zakup poprzez amerykańskie fundusze pomocy wojskowej FMF – Kair jest jednym z największych odbiorców tego programu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Czemu nie z izraelską awioniką? Trzymać rękę na pulsie...