3 czerwca Bell Textron poinformował, że flota śmigłowców H-1 nowej generacji (AH-1Z Viper oraz UH-1Y Venom) osiągnęła łączny nalot 400 tys. godzin. Powyższy wynik został osiągnięty przez około 350 wiropłatów.
Jak wskazał pułkownik Vasilios Pappas, nowy szef programu PMA-276, który odpowiada za nadzór H-1 w amerykańskich siłach zbrojnych, osiągnięcie takiego wyniku to kumulacja tysięcy godzin pilotów, pracy personelu obsługi naziemnej, inżynierów i partnerów przemysłowych. Jest to prawdziwy wysiłek zespołowy, dodając, że śmigłowce rodziny H-1 wspierają żołnierzy od sześciu dekad, a dzięki zintegrowaniu z nowymi zdolnościami maszyny H-1 będą służyć jeszcze przez kolejne dekady.
Oba typy śmigłowców, które charakteryzują się 85% wspólnych części, rozpoczęły wykonywanie lotów w grudniu 2000 roku. Dostawy pierwszych seryjnych egzemplarzy UH-1Y rozpoczęły się w 2007 roku, natomiast AH-1Z w 2011 roku. Sporą część całkowitego nalotu zrealizowano w czasie wykonywania misji bojowych w zapalnych punktach świata oraz działań ekspedycyjnych. Ze względu na specyfikę, Korpus Piechoty Morskiej regularnie wysyła swoje wiropłaty poza granice kraju, gdzie nie dysponują rozbudowanym zapleczem wsparcia eksploatacji. Ważnym elementem działań są także operacje o charakterze humanitarnym, w czasie których jednostki wyposażone w UH-1Y Venom, wspierają działania ratownicze w regionach zniszczonych przez żywioły naturalne.
Dotychczas Bell Textron dostarczył USMC 160 śmigłowców UH-1Y Venom (wszystkie zamówione) oraz większość z 189 zamówionych AH-1Z Viper. Dodatkowo wyprodukowano część AH-1Z Viper zamówionych przez Pakistan (ostatecznie dostawy zostały wstrzymane, a same śmigłowce zmagazynowane na terytorium Stanów Zjednoczonych do czasu rozwiązania sporów politycznych na linii Waszyngton – Islamabad). Bell Textron realizuje obecnie dwie umowy eksportowe - dwanaście AH-1Z Viper zamówił Bahrajn, a Republika Czeska cztery AH-1Z Viper oraz osiem UH-1Y Venom. Dzięki temu, że H-1 nowej generacji są jedynymi śmigłowcami zaprojektowanymi w świecie zachodnim w bieżącym wieku, już na etapie projektu przewidziano przestrzeń pod przyszłe modernizacje. W przypadku USMC mają one być eksploatowane (przynajmniej) do połowy bieżącego wieku. Część z nich, ze względu na reformę struktur, jest wycofywana z eksploatacji i kierowana do zmagazynowania w bazie Davis-Monthan w Tuscon w stanie Arizona.
Obecnie ważnym punktem na biznesowej mapie Bella jest Polska. W ramach programu Kruk amerykański producent promuje śmigłowce bojowe AH-1Z Viper, a w Perkozie między innymi wspomniany UH-1Y Venom. Jednocześnie przedstawiciele Bella, wskazując na możliwość zacieśnienia współpracy przemysłowej z polskim przemysłem obronnym, zachęcają Polskę do udziału w Future Vertical Lift. Przesłanie przez stronę polską Letter of Interest do rządu Stanów Zjednoczonych miałoby otworzyć możliwość włączenia polskiego przemysłu na przykład w program wiropłatów przyszłości dalekiego zasięgu - FLRAA(projekt V-280 Valor). FVL wprowadzi rewolucję na polu walki przyszłości.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu