5 lipca na stronach Kancelarii Sejmu upubliczniono interpelację poselską w sprawie opóźnień w realizacji programu 155 mm dywizjonowego modułu ogniowego (DMO) Kryl. Jej autorami są posłowie Klubu Parlamentarnego Koalicji Obywatelskiej (Zofia Czernow, Joanna Frydrych, Mirosława Nykiel).
W ramach powyższej interpelacji, która została skierowana do Ministerstwa Obrony Narodowej, możemy przeczytać - zgodnie z posiadanymi informacjami, projekt 155 mm dywizjonowego modułu ogniowego (DMO) samobieżnych haubic na podwoziu kołowym KRYL jest realizowany z opóźnieniem. Jak wynika z posiadanych informacji, projekt ten realizowany przez HSW SA z udziałem WITPiS, WITU, WAT, WB Electronics SA, JELCZ sp. z o.o., AMZ - Kutno SA, na podstawie umowy nr 0030/R/ID1/2011/01 podpisanej z NCBiR w 2011 roku o wartości 28161460 zł, planowano zakończyć w 2015 r.
W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy jest planowana realizacja programu 155 mm dywizjonowego modułu ogniowego (DMO) samobieżnych haubic na podwoziu kołowym KRYL w ramach PMT?
2. Kiedy jest planowane zakończenie prac w ramach projektu 155 mm dywizjonowego modułu ogniowego (DMO) samobieżnych haubic na podwoziu kołowym KRYL, realizowanego w ramach NCBiR?
3. Jakie środki finansowe zostały dotychczas wykorzystane na projekt 155 mm dywizjonowego modułu ogniowego (DMO) samobieżnych haubic na podwoziu kołowym KRYL, w tym środki z NCBiR?
4. Czy planowana jest modyfikacja lub modernizacja armatohaubic Dana wz. 77?
5. Czy jakiekolwiek środki finansowe zostały dotychczas wydatkowane na to przedsięwzięcie?
Według Ministerstwa Obrony Narodowej, które w maju ubiegłego roku upubliczniło część informacji dotyczących powyższych problemów, program “Dywizjonowy moduł ogniowy 155 mm armatohaubic samobieżnych” ma zostać zakończony do końca 2022 roku. Jest on związany z obowiązującym Planem Modernizacji Technicznej Wojska Polskiego, który zakłada zakup kołowych armatohaubic Kryl - mają one stanowić drugi filar systemów artyleryjskich kalibru 155 mm w Wojsku Polskim i zastąpią obecnie eksploatowane Dany.
W przypadku projektu modernizacji systemu Dana, w zeszłym roku zakończono proces badań prototypu Dana-M, który został zbudowany przez Wojskowe Zakłady Uzbrojenia S.A. z Grudziądza. Zmiany objęły przede wszystkim przebudowę kabiny kierowcy oraz dowódcy (otrzymała cztery duże okna z szybami ze szkła pancernego), zainstalowano trzy kamery umożliwiające obserwację przestrzeni z tyłu i boków pojazdu. Kabina otrzymała nowe siedziska (redukujące skutki wybuchów), układ klimatyzacji i ogrzewania. Zmodyfikowano silnik wysokoprężny Tatra T3-930.52, który otrzymał nowe sprzęgło oraz turbosprężarkę i chłodnicę powietrza doładowującego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Nasz kryl może powinien być podobny do aramtohaubicy Denel G6, tylko o zwiększonych parametrach (donośność, długość lufy) zbliżonych do AHS Krab.
Należałoby się uśmiechnąć do USA i zapytać o możliwości pozyskania lufy o długości 59 kalibrów i donośności 70 km.
Może kupiłaby je wówczas również Łotwa i Estonia - gdyby były tańsze od konkurencji.
Przy pociskach z głowicami APR, przy naprowadzeniu przez drona z podświetlaczem laserowym, mielibyśmy coś celnego zamiast Himarsa ze standardowymi rakietami, których w dodatku trzeba wystrzelić więcej, by trafić cel.
Wówczas w Himarsach można by się skupić na rakietach GMLRS i GLSDB o większych zasięgach i precyzyjnych pociskach - nie trzeba by ich było wówczas dużo.
Kryl potrzebny na teraz nie ma co zwlekać z zakupem