14 lutego stocznia Admirałtiejskije wierfi z Sankt Petersburga poinformowała o rozpoczęciu cięcia blach przeznaczonych do budowy dwóch okrętów podwodnych projektu 677 Łada.
Kontrakt na budowę tych jednostek został podpisany dość dawno, bo w czerwcu 2019 r. podczas odbywającej się w Moskwie wystawy Armija 2019. Okręty będące czwartą i piątą jednostką serii powinny zasilić Flotę Północną do 2027 r.
Aktualnie w służbie znajduje się tylko jednej okręt tego typu, czyli prototypowy B-585 Sankt-Pietierburg, który dopiero we września 2021 r. po 10 latach zakończył eksploatację próbną i stał się jednostką bojową. Pierwszy okręt seryjny B-586 Kronsztadt zakończył dopiero niedawno pierwszy etap prób morskich. Należy przy tym zaznaczyć, że mówimy o jednostce, której stępkę położono 28 lipca 2005 r. Już jednak w 2009 r. decyzją Ministerstwa Obrony została ona wstrzymana, co spowodowane było poważnymi problemami z układem napędowym i innymi systemami pokładowymi prototypowego okrętu.
Na szczęśscie dla stoczni, już w lipcu 2012 r. ówczesny dowódca rosyjskiej floty adm. Wiktor Czirkow zdecydował o warunkowym wznowieniu ich produkcji według zmodyfikowanego projektu, który był gotowy rok później. Dzięki temu 9 lipca 2013 r. możliwe było podpisanie między Ministerstwem Obrony a stocznią Admirałtiejskije wierfi umowy na dokończenie okrętu według zrewidowanego projektu 677, co pozwoliło na wznowienie jego budowy. W lipcu 2017 r. zakończono formowanie jego kadłuba, zaś zwodowany został on 20 września 2018 r. Informacja o rozpoczęciu stoczniowych prób stoczniowych została podana przez służby prasowe stoczni 28 czerwca 2019 r.
Nie nastąpiło jednak zaplanowane na ten sam rok rozpoczęcie prób morskich. Trzeba było na to czekać ponad trzy lata, co oznacza, że konstrukcja tych okrętów była nadal niedopracowana i wymagała wielu modyfikacji. Ostatecznie Kronsztadt po raz pierwszy wyszedł w morze 17 grudnia 2021 r. Próby morskie realizowane były na wodach Zatoki Fińskiej. Obejmował on sprawdzenie właściwości manewrowych i przechyłów oraz szybkości okrętu. Testom poddawane były również systemy hydrolokacyjne, komunikacji i nawigacji, a także peryskopy oraz inne urządzenia podnośne.
Spośród innych okrętów projektu 677 trwa budowana drugiej jednostki seryjnej B-587 Wielikije Łuki, której stępkę pod obecną nazwą położono 19 marca 2015 r. (rozpoczęcie budowy według pierwotnego projektu i pod nazwą Siewastopol odbyło się 10 listopada 2006 r.). Kadłub tego okrętu został sformowany i przygotowany jest on do wodowania. Według obecnych, bardzo optymistycznych zapowiedzi, ma on wejść do służby jeszcze w tym roku.
Natomiast 25 sierpnia 2020 r., również podczas wystawy Armija, podpisano kontrakt na budowę kolejnego pojedynczego okrętu projektu 677, który będzie szóstą jednostką serii. Na tą chwilę brak informacji o dacie rozpoczęcia jego budowa ani kiedy ma on szanse wejść do służby.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
A napęd niezależny od powietrza udało im się "wyklepać" ?! Czy dalej są w lesie z tematem ?