21 stycznia niderlandzka stocznia Damen Naval zawarła umowę z mtu Rolls-Royce Power Systems na dostawę systemów zarządzania platformą i nadzoru mechanizmów do fregat typu F126 przeznaczonych dla Marynarki Wojennej Republiki Federalnej Niemiec.
Niemiecka firma, należąca do korporacji Rolls-Royce wyprodukuje, dostarczy i zintegruje systemy automatyzacji sterowania platformą FüSAS (niem. Führungssystem Automation Schiffstechnik). W ich skład wchodzą: Zintegrowany System Zarządzania Platformą IPMS (Integrated Platform Management System) mtu NautIQ Master i System Monitorowania Stanu Mechanizmów CMS (Condition Monitoring System) mtu NautIQ Foresight. Ponadto częścią kontraktu są: systemy sygnalizacji pożaru, lokalizacji personelu i telewizji przemysłowej CCTV.
To pierwsze morskie zamówienie na produkty mtu NautIQ od czasu, gdy Rolls-Royce wprowadził swoje rozszerzone portfolio rozwiązań automatyzacji, które teraz łączy rozwiązania mtu i Servowatch pod jedną marką. Rolls-Royce przejął Servowatch, dostawcę zintegrowanych rozwiązań automatyki morskiej, w 2020 roku.
Cztery fregaty typu F126 (Fregette der Klasse 126) zasilą Deutsche Marine, zaś prototyp ma być jej przekazany w 2028 roku. Ich budowę zlecono holenderskiej grupie stoczniowej Damen Schelde Naval Shipbuilding (obecnie Damen Naval), która wygrała przetarg i zawarła umowę z Federalnym Urzędem ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Bundeswehry (BAAINBw) 19 czerwca 2020 roku. Większość prac zostanie wykonana w hamburskiej stoczni Blohm+Voss, należącej od 2016 roku do grupy Fr. Lürssen Werft (obecnie NDL, Naval Vessels Lürssen), zaś integracją systemu walki zajmie się Thales Deutschland. Do budowy bloków kadłubowych i nadbudówek zostaną też zaprzęgnięte inne zakłady Lürssena w Peene-Werft w Wolgaście, jak też stocznia German Naval Yards w Kilonii. Okręty będą kosztowały ok. 4,6 mld EUR, przy czym umowa otwiera drogę do zamówienia dodatkowej pary z dostawą po roku 2030.
Trwa zamawianie kluczowych komponentów fregat F126. 18 listopada 2020 roku Damen i Thales zawarły umowę na dostawę i integrację systemu walki do fregat F126, za ok. 1,5 mld EUR. Zgodnie z nią, jednym z zasadniczych sensorów obserwacji technicznej będzie wielofunkcyjny system radiolokacyjny Thales APAR Block 2 wspierany przez radar Hensoldt TRS-4D - wszystkie z aktywnymi antenami ścianowymi klasy AESA. Uzbrojenie artyleryjskie, strzeleckie i rakietowe przeciwlotnicze bliskiego zasięgu będzie zunifikowane z tym, które otrzymały jednostki typu F125 (Baden-Württemberg). Do zarządzania systemem walką posłuży najnowsza odmiana CMS Thales TACTICOS
Zakontraktowano również zintegrowany mostek nawigacyjny w firmie OSI Maritime Systems.
Fregaty F126 będą dużymi okrętami wielozadaniowymi, większymi nawet od wprowadzanych obecnie do służby jednostek typu F125, wypierających 7200 ton, przewyższających wszystkie jednostki bojowe Deutsche Marine. Przejmą od nich również ideę „intensywnej eksploatacji”, czyli będą mogły przebywać większą liczbę dni w roku na morzu w stosunku do starszych okrętów, rzadziej odbywać się będą planowe przeglądy i naprawy okresowe.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Piękny europejski projekt niszczyciela o wyporności 10 000 ton. Szkoda, że jest uzbrojony „po europejsku”…