30 października na stronach Kancelarii Sejmu upubliczniono, przesłaną 21 października, interpelację poselską Klubu Poselskiego Konfederacja w sprawie modernizacji i stanu samolotów bojowych Sił Powietrznych.
Powyższy dokument został podpisany przez grupę posłów powyższego klubu poselskiego - Konrad Berkowicz, Michał Połuboczek, Krzysztof Bosak, Karina Anna Bosak, Bronisław Foltyn, Krzysztof Mulawa, Bartłomiej Pejo, Grzegorz Adam Płaczek, Witold Tumanowicz, Michał Wawer, Ryszard Wilk. Czytamy w nim, uzbrojenie Sił Powietrznych RP od lat pozostaje w stanie dalekim od pożądanego. Samoloty MiG-29 w dużej mierze zostały przekazane ukraińskim siłom powietrznym wraz z zapasami amunicji i części. Oczywistym jest, że nie jesteśmy w stanie dokupić do nich części zamiennych czy amunicji, których producentem jest Rosja. Poprzednie kierownictwo MON-u zakupiło samoloty FA-50 przedstawiając to jako zastępstwo za oddawane Ukrainie samoloty MiG-29. Warto przypomnieć, iż pierwotnym założeniem dla producenta samolotów FA-50 jest ich wykorzystanie jako samolotów szkolnych. W żadnym wypadku nie są one w stanie dorównać rasowej platformie wielozadaniowej.
Podpisanie przez poprzedni rząd umowy na dostarczenie samolotów F-35 nie uzupełnia luki, którą starano się załatać zakupem wyżej wspomnianych samolotów FA-50. W Siłach Powietrznych RP wciąż brakuje co najmniej dwóch eskadr, tj. 32 samolotów bojowych.
W związku z tym stanem liczebnym maszyn, oraz przeszłymi doniesieniami o złym stanie łańcucha logistycznego części zamiennych do F-16, a także małą ilością informacji o zakupach szerszego wachlarza uzbrojenia dla samolotów F-16 proszę o odpowiedź na poniższe pytania:
Przypomnijmy, według jawnych danych, Polska przekazała Ukrainie część posiadanych samolotów myśliwskich MiG-29 (pochodzących z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku) oraz nieokreśloną liczbę uzbrojenia podwieszanego zgodnego ze standardami wschodnimi. W ich miejsce dokonano zakupu 48 samolotów bojowych KAI FA-50 Fighting Eagle, spośród których dwanaście (w konfiguracji FA-50GF) zostało już dostarczonych do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Już w obecnej konfiguracji mogą być wykorzystywane jako maszyny bojowe, jednak ze względu na brak m.in. uzbrojenia klasy powietrze-powietrze, mogą być wykorzystywane do ataków na cele naziemne (wykorzystując dostępne w Polsce uzbrojenie podwieszane).
48 posiadanych samolotów F-16C/D Jastrząb ma przejść modernizację zgodną z konfiguracją F-16V – amerykański Departament Stanu zatwierdził polskie zapytanie ofertowe 23 października. W przypadku pełnego wykorzystania dostępnej opcji, polskie Jastrzębie (po modernizacji) będą jednymi z najlepiej wyposażonych maszyn rodziny F-16 Fighting Falcon w Europie (obok fabrycznie nowych F-16C/D Block 70 w Słowacji i Bułgarii oraz zmodernizowanych F-16V w Grecji).
Wobec, podtrzymywanej, deklaracji posiadania dziesięciu eskadr lotnictwa bojowego, producenci z Europy oraz Stanów Zjednoczonych są zainteresowani dostawą swoich wyrobów. Wśród nich można wymienić europejskie konsorcjum Eurofighter GmbH (Eurofighter), a także amerykańskie korporacje Boeing (F-15EX Eagle II) oraz Lockheed Martin (F-35A Lightning II).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu