19 maja rosyjska Zjednoczona Korporacja Lotnicza ogłosiła, że nową linię produkcyjną w zakładach Awiastar-SP opuścił pierwszy powstały na niej seryjny samolot transportowy Ił-76MD-90A. Nowa linia produkcyjna zwiększy skalę rocznej produkcji Ił-ów-76/-78.
Zjednoczona Korporacja Lotnicza (OAK – Objediniennaja awiastroitielnaja korporacyja, część państwowej korporacji Rostiech) poinformowała, że zakłady spółki Awiastar-SP w Uljanowsku (wchodzącej w skład tzw. Dywizji Lotnictwa Transportowego OAK) ukończyły montaż na nowej linii produkcyjnej pierwszego seryjnego wojskowego samolotu transportowego Ił-76MD-90A, który obecnie rozpoczął serię wpierw naziemnych, a potem lotniczych badań zakładowych, po których będzie przekazany odbiorcy, czyli rosyjskiemu resortowi obrony. Uruchomienie nowej linii montażu końcowego do seryjnej produkcji samolotów Ił-76MD-90A i Ił-78M-90A pozwoli zwiększyć tempo ich produkcji do ponad 10 egzemplarzy rocznie. Pracochłonność montażu na nowej linii jest o 38% niższa w porównaniu z dotychczasową (de facto prototypownią). Nowa linia montażowa składa się z dziesięciu stanowisk montażowych, które pozwalają montować 10 samolotów jednocześnie, na których kolejno następuje scalenie kadłuba, skrzydeł, sekcji ogonowej, silników i instalacji pokładowych. Przy łączeniu poszczególnych sekcji płatowca wykorzystuje się laserowe urządzenia pomiarowe. Linia produkcji Ił-ów-76MD-90A i pochodnych musiała być zorganizowana w zakładach Awiastar-SP od podstaw. Przed 1991 r. samoloty Ił-76/-78 były produkowane w zakładach im. W. Czkałowa (wcześniej zakład nr 84) w Taszkiencie w Uzbekistanie, już nieistniejących.
Obecnie Awiastar-SP produkuje transportowe Iły-76MD-90A zamówione przez Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej na podstawie kontraktu z maja 2020 r., w ramach którego do końca tego roku powinna zakończyć się produkcja 13 Ił-ów-76MD-90A (samolot wczoraj pokazany to najwyraźniej 8. egzemplarz z zamówienia z maja ub.r.). A od przyszłego roku do końca 2028 r. Awiastar-SP powinien dostarczyć kolejne 14 egzemplarzy tych samolotów. Do tego dochodzi zamówienie z 18 grudnia 2020 r. na produkcję 10 samolotów tankowania powietrznego Ił-78M-90A (w tym roku badania państwowe ma zakończyć prototyp Iła-78M-90A), najwyraźniej mających być produkowanych równolegle z tymi 14 transportowej wersji. Majowy kontrakt to wynik renegocjacji poprzedniego z 2012 r., w ramach którego Ministerstwo Obrony FR zamówiło 39 Iłów-76MD-90A z dostawą do końca 2028 r.
Wcześniej, w latach 2014–2015, Awiastar-SP wyprodukował trzy Iły-76MD-90A serii pilotażowej na podstawie zamówienia z listopada 2011 r., z czego jeden samolot jest eksploatowany liniowo w 610. Ośrodku Bojowego Zastosowania i Szkolenia Personelu Lotniczego Wojskowego Lotnictwa Transportowego (610 CBP i PLS WTA) w bazie lotniczej Iwanowo-Siewiernyj (Iwanowo-Północ), natomiast dwa przekazano spółce TANTK (Taganrogskij awiacyonnyj nauczno-tiechniczeskij kompleks) im. G. M. Bierijewa w Taganrogu, gdzie przebudowano je na prototypy samolotu dalekiego radiolokacyjnego wykrywania i dowodzenia A-100 Priemjer. Prócz produkcji nowych wersji tych samolotów, Awiastar-SP prowadzi remonty generalne i modernizuje Iły-76MD do wersji Ił-76MD-M (nowa awionika i system samoobrony) i samoloty tankujące Ił-78 do wersji Ił-78-2 i Ił-78M do wersji Ił-78M2 (zakres zmian jak w Ił-76MD-M plus agregaty tankowania i inne wyposażenie z Iła-78M-90A).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu