11 czerwca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych (pośredniczący w transakcji w ramach procedury FMS) podpisał umowę z firmą Textron Aviation Defense w sprawie uruchomienia programu produkcji i dostaw turbośmigłowych samolotów szkolno-treningowych T-6C Texan II przeznaczonych dla Sił Powietrznych Tunezji.
W ramach czerwcowej umowy, o wartości 12,5 mln USD, amerykański producent ma rozpocząć zakupy i produkcję części niezbędnych do budowy ośmiu samolotów. Prace przy zleceniu mają zostać zrealizowane do października 2022 roku, a dostawa samych maszyn do końca 2022 roku. Dodatkowo specjaliści producenta mają przeprowadzić rekonesans na terytorium Tunezji w celu sprawdzenia bazy lotniczej, w której mają stacjonować nowe samoloty. W momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę środków finansowych, w kwocie 6,3 mln USD.
Rząd Tunezji podpisał międzyrządową umowę ze Stanami Zjednoczonymi w sprawie zakupu ośmiu samolotów T-6C Texan II w drugiej połowie 2020 roku. Maszyny mają pozwolić na unowocześnienie procesu szkolenia pilotów wojskowych. W powyższej roli zastąpią obecnie eksploatowane samoloty Aero L-39 Albatros, Aermacchi MB-326 oraz SIAI-Marchetti SF.260. Nie jest wykluczone, że w kolejnych latach zakupy samolotów rodziny T-6 Texan II będą kontynuowane – Departament Stanu zatwierdził bowiem możliwość sprzedaży dwunastu egzemplarzy w wersji szkolno-treningowej oraz (w lutym 2020 roku) czterech bojowych AT-6C Wolverine.
Władze Tunezji, w najbliższych latach, muszą podjąć decyzję nie tylko dotyczącą modernizacji lotnictwa szkolnego lecz także bojowego. Obecnie trzonem są nieliczne Northrop F-5E/F Tiger II, jednak według części prasy lokalnej, władze podjęły decyzję o zakupie około osiemnastu wielozadaniowych Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon Block 70/72.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu