23 listopada koncern Saab poinformował o oblataniu piątego egzemplarza samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye. Podobnie jak pozostałe, maszyna jest przeznaczona dla pierwszego klienta – Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Jest to drugi egzemplarz, który został zamówiony przez powyższe państwo w ramach trzeciej transzy zakupów samolotów GlobalEye. Kontrakt został podpisany 30 grudnia 2020 roku (obejmował dwa samoloty) i ma zostać zrealizowany do końca 2025 roku. Oblot czwartego egzemplarza miał miejsce w kwietniu bieżącego roku.
Dotychczas Saab dostarczył trzy seryjne samoloty GlobalEye, wszystkie trafiły do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Poza produkcją dwóch kolejnych dla powyższego klienta, kolejne dwa zostały zakontraktowane przez szwedzki urząd FMV (dostawa do końca 2027 roku). Szwedzka umowa obejmuje także opcję kontraktową pozwalającą na rozszerzenie zamówienia o dwa kolejne egzemplarze. Nie można wykluczyć, że Saab będzie promować rozwiązania systemu GlobalEye na innych rynkach – w ostatnich miesiącach działania obejmowały m.in. NATO, które poszukiwało następcy dla E-3 Sentry (ostatecznie wybrany Boeing E-7 Wedgetail).
System Saab Globaleye został zintegrowany z odrzutowym samolotem dyspozycyjnym Bombardier Global 6000. Obok stacji radiolokacyjnej przeznaczonej do obserwacji przestrzeni powietrznej maszyna dysponuje optoelektroniczną głowicą obserwacyjną, stacją radiolokacyjną Leonardo Seaspray 7500E przeznaczoną do obserwacji ziemi powierzchni wody. Dane z samolotu mogą być przekazywane poprzez rozbudowany moduł łączności do stanowisk dowodzenia na ziemi bądź bezpośrednio do innych maszyn latających.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu