Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowości Huty Stalowa Wola S.A. na MSPO 2024

Najważniejsza premiera Huty Stalowa Wola na XXXII MSPO ‒ egzemplarz modelowy Moździerzowego Samobieżnego Systemu Wieżowego (MSSW) 120 mm na nośniku NBPWP Borsuk. Fot. HSW S.A./Jacek Faraś

Huta Stalowa Wola S.A. zapowiedziała prezentację kilku premier na tegorocznym XXXII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego, który odbędzie się w kompleksie wystawienniczym Targów Kielce w dniach 3-6 września br. Oczywiście, nie zabraknie także dobrze znanych produktów ze Stalowej Woli.

Premierowo zaprezentowany zostanie egzemplarz modelowy Moździerzowego Samobieżnego Systemu Wieżowego (MSSW) 120 mm na nośniku NBPWP Borsuk. Powstał on poprzez integrację prototypu nowej wersji systemu wieżowego moździerza samobieżnego 120 mm Rak. Przypomnijmy, że od 2021 r. jest ona rozwijana przez Hutę Stalowa Wola S.A. i jej partnerów – z własnej inicjatywy i z własnych środków – choć po rozpoznaniu potrzeb Wojsk Rakietowych i Artylerii i w kontakcie z nimi. Prace poprzedziła analiza obecnych rozwiązań, uwag artylerzystów, informacji spływających od służb serwisowych, a także doświadczeń uzyskanych w ostatnich latach przy realizacji innych projektów. Uwzględniono także nowe, niedostępne przed kilkoma laty rozwiązania techniczne i tendencje rynkowe. Za najważniejsze kierunki prac uznano wzrost szybkostrzelności, zdolność do ładowania podczas ruchu pojazdu, a także poprawę podatności serwisowej.

Nowy system wieżowy, określany roboczo przez HSW S.A. jako „Zmodernizowany System Wieżowy Moździerza Samobieżnego 120 mm M69” na pierwszy rzut oka różni się obniżoną i wydłużoną wieżą. Te zmiany możliwe były dzięki zastosowaniu nowego zautomatyzowanego układu ładowania amunicji i wieżowego magazynu amunicyjnego, powstałego we współpracy z firmą AREX Sp. z o.o. Grupy WB. Układ ładowania uproszczono – w poprzedniej wersji możliwe było załadowanie moździerza w pełnym zakresie użytkowych kątów podniesienia lufy, obecnie jest on ładowany w stałej pozycji lufy. Zmiana kinematyki układu ładowania w połączeniu ze zmienionymi napędami podniesienia lufy, poskutkowały wzrostem szybkostrzelności z 6–8 strz./min do 10–12 strz./min. Tak jak w starszej wersji, wieżowy magazyn mieści 20 nabojów (pozostałych 26 znajduje się w magazynie w podwoziu, przy zastosowaniu nośnika w postaci KTO Rosomak). Większy stopień automatyzacji umożliwia potencjalnie wyeliminowanie jednego z członków załogi. W sytuacji awaryjnej do obsługi systemu wystarczy dwóch ludzi – kierowca i dowódca.

W nowym systemie wieżowym wprowadzono szereg zmian w konstrukcji zespołu wahadłowego moździerza, np. zwiększono długość lufy do 33 kalibrów, jak również sposób jej montażu poprzez złącze bagnetowe (bardzo szybka wymiana w warunkach polowych) oraz zwiększono granicę bezpieczeństwa dopuszczalnego ciśnienia gazów prochowych w lufie. Zachowano oczywiście możliwość prowadzenia ognia na wprost i strzelania sekwencyjnego (Multiple Rounds Simultaneous Impact, MRSI). W prototypie zachowane zostały: celownik optoelektroniczny bazujący na głowicy ZIG-T-2 integrujący kamery termowizyjną i telewizyjną oraz dalmierz laserowy (Etronika Sp. z o.o.); system obserwacji dookólnej SOD-1 Atena, system ostrzegania przed opromieniowaniem laserem SSP-1 Obra-3 (obydwa z PCO S.A.); PZUŁW FONET; komputer balistyczny z terminalami ZZKO TOPAZ itp.

Nowa wieża ma także możliwość zamontowania na stropie zdalnie sterowanego stanowiska uzbrojenia, a także zwiększenia poziomu ochrony balistycznej (dotychczasowa poziom 1), stąd też jej nieco większa masa.

Kompletowanie prototypowej wieży zakończono w połowie tego roku, później była poddawana próbom na stacjonarnym stendzie. Nośnikiem może być dowolne, choć odpowiednio przystosowane i spełniające odpowiednie parametry zabudowy, podwozie kołowe lub gąsienicowe. Podwozie NBPWP Borsuk jest jedną z opcji, tym bardziej, że spodziewane zamówienie pierwszych seryjnych polskiej produkcji bojowych wozów piechoty nowej generacji powinno zaowocować również zakupem pojazdów specjalistycznych na zunifikowanym nośniku, w tym kompanijnych modułów ogniowych (KMO) moździerzy samobieżnych 120 mm. Na III kwartał tego roku zaplanowano badania zakładowe zmodernizowanej wieży, włącznie z badaniami trakcyjnymi i strzelaniami (szerzej w WiT 4/2024).

Po raz pierwszy na MSPO pojawi się opancerzony taktyczny pojazd wielozadaniowy Heron 6×6 w odmianie wozu dowódczo-sztabowego pododdziału artylerii rakietowej. Fot. Andrzej Kiński

Kolejną nowością, choć znaną już z publikacji na łamach „Wojska i Techniki” (nr 6 i 9/2024), będzie opancerzony taktyczny pojazd wielozadaniowy Heron 6×6 w odmianie wozu dowódczo-sztabowego pododdziału artylerii rakietowej: WWR Homar-A/M142 HIMARS, WWR Homar-K/K239 i WR-40 Langusta. Prezentowany Heron 6×6  powstał na bazie prototypu P1 pojazdu TADEAS 6×6, powstałego w ramach współpracy czeskiej firmy Tatra Defence Vehicle a.s. z HSW S.A. Publiczna premiera Herona 6×6 (zbiam.pl).

Wnętrze Wozu Ewakuacji Medycznej (WEM) na Lekkim Podwoziu Gąsienicowym (LPG). Fot. HSW S.A./Jacek Faraś

Premierą będzie także demonstrator Wozu Ewakuacji Medycznej (WEM) na Lekkim Podwoziu Gąsienicowym (LPG). Pojazd opracowany został pierwotnie jako wóz dowódczy (WD) i dowódczo-sztabowy (WDSz) dywizjonowych modułów ogniowych (DMO) 155 mm armatohaubic samobieżnych o trakcji gąsienicowej (Krab i K9A1). WEM został opracowany na bazie prototypu LPG z zawieszeniem hydropneumatycznym z podwyższonym przedziałem desantowym, którego przedział roboczy został przystosowane do potrzeb ewakuacji medycznej.

Nowością będzie też Kontener Warsztatowy KW1C z  HSW S.A. Oddział Autosan w Sanoku, który może służyć jako niezależny warsztat wspierający bieżące naprawy i konserwację sprzętu wojskowego, nawet w najbardziej wymagających warunkach polowych.

W ekspozycji w hali C oraz przed nią nie zabraknie także innych, dobrze już znanych konstrukcji Grupy HSW, jak NBPWP Borsuk... Fot. Andrzej Kiński

W ekspozycji w hali C oraz przed nią nie zabraknie także innych, dobrze już znanych konstrukcji Grupy HSW: NBPWP Borsuk, 155 mm AHS Krab, pojazd opancerzonych Waran 4×4 WD artylerii szczebla bateria/pluton czy autobus Autosan Sancity 9LE w  odmianie promocyjno-targowej, wykonanej na specjalne zamówienie.

…czy wielozadaniowy pojazd opancerzony Waran 4x4 w wersji wozu dowodzenia baterii/plutonu ogniowego artylerii. Fot. HSW S.A./Jacek Faraś

Z kolei w ekspozycji Sił Zbrojnych RP znajdą się: kołowy bojowy wóz piechoty Rosomak z wieżą ZSSW-30, 120 mm moździerz samobieżny na podwoziu kołowym M120K, Pojazd Minowania Narzutowego Baobab-K 8×8 i polowa wyrzutnia rakietowa WR-40 Langusta.

Andrzej Kiński na podstawie informacji HSW S.A.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Korzystanie z witryny oznacza, że będą one umieszane w Twoim urządzeniu. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na przycisk "Zgadzam się". Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Zgadzam się
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc