Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejne niechciane dziecko US Navy ochrzczone

Cleveland na chwilę przed widowiskowym zsunięciem się do wód rzeki Menomini. Fot. Lockheed Martin

15 kwietnia w stoczni Fincantieri Marinette Marine w stanie Wisconsin, należącej do Fincantieri Marine Group, odbyły się chrzest i wodowanie USS Cleveland (LCS 31) klasy Littoral Combat Ship.

Przyszły USS Cleveland jest 16., a zarazem ostatnim okrętem klasy LCS zbudowanym w odmianie Freedom. Klasa LCS obejmuje dwie odmienne typy okrętów. Jednostki klasyfikowane jako typ Freedom są konstrukcjami wykorzystującymi pojedynczy stalowy kadłub półślizgowy, którego linie teoretyczne zapożyczono z opracowanych przez włoską firmę Fincantieri szybkich promów Destrier oraz Jupiter. Oznaczane są numerami nieparzystymi (począwszy od LCS 1), a za ich projekt i budowę odpowiedzialny jest Lockheed Martin. Konkurencyjny typ Indenpendence zaprojektowany został jako trimaran (numery parzyste począwszy od LCS 2). Za ich budowę odpowiedzialny jest General Dynamics.

Co warto wspomnieć, Cleveland jest czwartym okrętem US Navy noszącym nazwę na cześć drugiego największego miasta w stanie Ohio. Pierwszym był krążownik pancernopokładowy typu Denver z okresu I wojny światowej (C 19, w służbie 1903-1929), kolejnym krążownik lekki stanowiący jednocześnie konstrukcję prototypową serii 27 okrętów z okresu kolejnego światowego konfliktu (CL 55, w służbie w latach 1942-1947). Trzecią jednostką noszącą tę nazwę był okręt desantowy typu Austin o numerze taktycznym LSD 7 (w służbie od 1967 do 2011 roku).

Stocznia Fincantieri Marinette Marine umowę na budowę LCS 31 otrzymała 15 stycznia 2019 roku, podczas gdy stępkę położono 16 czerwca 2021 roku. Okręty typu Freedom legitymują się wypornością pełną 3500 ton przy wymiarach 115,0x17,5x3,9 m. Skonfigurowany w układzie CODOG układ napędowy składa się z dwóch turbin gazowych Rolls-Royce MT30 o mocy po 36 MW oraz dwóch silników wysokoprężnych Colt-Pielstick 16PA6B o mocy po 6,8 MW. Poprzez przekładnie zbiorczo–redukcyjne napędzają one cztery pędniki wodnostrumieniowe Rolls-Royce Axial Mk1 (w tym dwa sterowalne). Taki układ umożliwia uzyskiwanie przez okręty tego typu bardzo wysokich, jak na konstrukcje monokadłubowe tej wielkości prędkości, wynoszącej 47 węzłów przy stanie morza 3. Zasięg przy prędkości 18 węzłów to z kolei 3500 Mm. Podstawowym systemem radiolokacyjnym, jaki trafi na Clevelanda, będzie pracujący w paśmie G (4-6 GHz) trójwspółrzedny radar Hensoldt TRS-4D Rotator (zastąpi on instalowane dotychczas starsze konstrukcje typu TRS-3D). Uzbrojenie stałe jest stosunkowo skromne i składa się przede wszystkim z armaty Mk110 kal. 57 mm produkcji BAE Systems (Bofors) oraz rakietowego systemu obrony bezpośredniej Raytheon Mk49 RAM. Dodatkowo okręt może zostać dozbrojony w pociski przeciwokrętowe Kongsberg RGM-184A NSM (2x4) lub pociski AGM-114L (1x24). Rufowa część kadłuba zajęta jest przez lądowisko dla śmigłowca wraz z hangarem (do maszyn MH-60 R/S oraz dwóch bezzałogowych aparatów latających MQ-8B/C Fire Scout). Poniżej lądowiska znajduje się z kolei pokład misyjny z dokiem dla dwóch półsztywnych łodzi inspekcyjno–pościgowych o długości 11 i 12 m (ich wodowanie realizowane jest poprzez wrota umieszczone w pawęży). Stała załoga składa się z 50 osób w przypadku instalacji dodatkowe wyposażenia może zostać zwiększona do 65 osób.

Po włączeniu do służby Cleveland, podobnie jak inne jednostki typu Freedom, zostanie podporządkowany drugiemu dywizjonowi LCS-ów LCSRON TWO (Littoral Combat Ship Squadron 2) z miejscem stałej dyslokacji w bazie morskiej Mayport w stanie Floryda. Aktualnie w US Navy eksploatowanych jest 10 okrętów typu Freedom, cztery kolejne znajdują się w różnej fazie prac wykończeniowych w stoczni w Marinette. Mimo że są to młode, prototypowy USS Freedom (LCS 1) został już wycofany ze służby 29 września 2021 roku, a w kolejce do opuszczenia bandery jest USS Little Rock (LCS 9). Generalnie US Navy za wszelką cenę dąży do wycofania ze służby wszystkich okrętów LCS, uznając je za nieprzydatne w przypadku konfliktu z ChRL. O niechęci do LCS-ów najlepiej świadczy zgłoszona przez US Navy propozycja wycofania w bieżącym roku kolejnych ośmiu jednostek typu Freedom. Gdyby rzeczywiście do tego doszło to ze stanu Floty spisane by zostały okręty 3-4 letnie (np. USS St. Louis LCS 19 podniósł banderę 8 sierpnia 2020 roku)!

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc