Grudzień przyniósł ważne wydarzenia programu PROSUB. Zwodowano drugi, zbudowany lokalnie, konwencjonalny okręt podwodny typu Scorpène dla Marynarki Wojennej Brazylii. Tydzień wcześniej prototypowy Riachuelo wykonał pierwsze samodzielne zanurzenie w warunkach morskich, zaś prace przy kolejnych jednostkach przeszły do dalszych faz.
11 grudnia w stoczni Itaguaí Construções Navais w Itaguaí, niedaleko od Rio de Janeiro, w obecności prezydenta Federacyjnej Republiki Brazylii Jaíra Bolsonaro, zwodowano okręt podwodny Humaitá (S 41), drugi francuskiego typu Scorpène wyprodukowany w tym kraju. Jego stępkę położono 9 września 2013 r.
W trakcie ceremonii poinformowano o przejściu do końcowej fazy integracji kadłuba trzeciego w kolejności Tonelero (S 42), którego wszystkie wyposażone bloki kadłubowe są już w hali, w miejscu ostatecznego montażu. Gotowość do wodowania osiągnie on w przyszły roku, zaś w kolejnym ten sam etap będzie dotyczył ostatniej brazylijskiej Scorpène - Angostury (S 43).
Tymczasem wieczorem 4 grudnia prototypowy Riachuelo (S 40) wykonał pierwsze samodzielne zanurzenie. Odbyło się ono w zatoce Septiba, w pobliżu Rio de Janeiro. Okręt ten jest jest budowany od 27 maja 2010 r., natomiast jego wodowanie odbyło się 14 grudnia 2018 r. Jednostka rozpoczęła próby morskie we wrześniu ubiegłego roku. Jej wejście do służby powinno nastąpić w drugiej połowie 2021 r. Kolejne jednostki seryjne będą dołączały w odstępach od 12 do 18 miesięcy.
Brazylijskie jednostki z napędem konwencjonalnym typu Scorpène, określane lokalnie też jako S-BR, powstają w ramach PROSUB (Programa de Desarrollo de Submarinos), czyli programu rozwoju okrętów podwodnych. Jest on efektem kontraktu, zawartego w 2009 r. pomiędzy francuskim państwowym koncernem stoczniowym DCNS (dziś Naval Group) a Marynarką Wojenną Brazylii (Marinha do Brasil), i będącego następstwem umowy międzyrządowej o współpracy obronnej podpisanej w grudniu 2008 r. w Rio de Janeiro. Dotyczy on transferu technologii obejmującego projekt i zdolności produkcyjne wymagane do lokalnej budowy czterech jednostek omawianego typu S-BR, wsparcia technicznego przy projektowaniu pierwszego atomowego okrętu podwodnego SN-BR (przyszłego Alvaro Alberto), z wyłączeniem jego siłowni jądrowej, jak również asysty przy budowie od podstaw bazy okrętów podwodnych oraz stoczni do ich produkcji - obu zlokalizowanych blisko siebie w Itaguaí.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Naval Group doświadczenia z tą firmą klienci mają różne w Brazylii wszystko idzie gładko, ale w Indiach ciężko, pytanie w jakim stopniu zawinił klient,a w jakim stopniu Francuzi.