16 kwietnia media indyjskie poinformowały, że Ministerstwo Obrony tego kraju podjęło decyzję o zaprzestaniu zakupów wielozadaniowych śmigłowców transportowych Mil Mi-17 w Rosji. Powodem tej decyzji jest chęć skierowania środków finansowych na zaprojektowanie i produkcję własnej konstrukcji tej klasy.
Decyzja resortu obrony jest pokłosiem inicjatywy premiera Indii znanej jako „Make in India”. Bezpośrednim skutkiem jest wstrzymanie planowanego zakupu 48 śmigłowców Mi-17W5. Ostatnia partia, 80 sztuk, została dostarczona przez Rosjan w latach 2013-18 i obecnie są jednymi z najnowszych typów śmigłowców transportowych w strukturach indyjskich sił zbrojnych. Ze względu na czas i potrzeby operacyjne nie można wykluczyć, że Indie będą szukać porozumienia z dostawcą zachodnim, który zdecyduje się na ulokowanie linii montażu ostatecznego na terenie tego kraju wraz ze stopniowym wykorzystaniem komponentów produkowanych na miejscu.
Dodatkowo powyższa decyzja, zdaniem części lokalnych komentatorów, jest wynikiem działań wojennych na Ukrainie. Ukraińskie przedsiębiorstwa sektora lotniczego są ważnym partnerem dla Indii i realizują prace obsługowe przy statkach powietrznych produkcji wschodniej – toczące się walki grożą ograniczeniem sprawności technicznej i tym samym wskaźnika gotowości operacyjnej przez indyjskie lotnictwo.
Program Indian Multi-Role Helicopter (IMRH) został zapoczątkowany w 2017 roku. Głównym realizatorem jest Hindustan Aeronautics Limited, a pierwszy lot spodziewany jest w latach 2025-26. Konstrukcja ma charakteryzować się maksymalną masą startową dochodzącą do 13 ton i pięciołopatowym wirnikiem nośnym. Obok wielozadaniowej wersji transportowej spodziewane jest zaprojektowanie odmiany morskiej.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu