17 października General Electric poinformował o wyborze przez Agencję Uzbrojenia silników CT7 jako jednostek napędowych wielozadaniowych śmigłowców Leonardo AW149 zamówionych 1 lipca w liczbie 32 egzemplarzy.
Zgodnie z upublicznioną informacją General Electric Aerospace dostarczy 64 sztuk CT7-2E1, które zostaną zamontowane na zakontraktowanych śmigłowcach. Dodatkowo producent dostarczy także nieokreśloną liczbę zapasowych jednostek napędowych. Wybór General Electric Aerospace oznacza, że będzie można zauważyć pewną standaryzację w zakresie silników wiropłatów – poza AW149 ten sam producent już dostarcza jednostki napędowe do eksploatowanych w Polsce śmigłowców S-70i Black Hawk (T700-GE-701D), a także zostały zamontowane na morskich Leonardo AW101 (CT7-8E), które w przyszłym roku trafią do Brygady Lotnictwa MW. Jak wskazuje Agencja Uzbrojenia, także śmigłowce bojowe Boeing AH-64E Guardian mają zostać zakupione z silnikami T700-GE-701D.
Informacja producenta o dostawie jednostek napędowych to pierwszy element konfiguracji polskich AW149, który został upubliczniony w ramach programu zakupu AW149 przez Polskę. Dodatkowo komunikat General Electric Aerospace wskazał drugi (pewny) element konfiguracji AW101, które przechodzą w Wielkiej Brytanii próby fabryczne. W obu przypadkach resort obrony nie chce ujawniać szczegółów zamówień – w przypadku AW101, dotychczas pewnym elementem był typ opuszczanej stacji hydrolokacyjnej.
Silniki General Electric CT7-2E1 (każdy o mocy około 2000 KM) to jeden z dwóch typów jednostek napędowych oferowanych przez Leonardo w śmigłowcach AW149. W 2019 roku zaczęto oferować wiropłaty z silnikami Safran Aneto-1K (o mocy 2500 KM), a także certyfikatem podnoszącym maksymalną masę startową do 8600 kg. Wadą mocniejszego układu napędowego jest ograniczenie długotrwałości lotu oraz zasięgu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu