7 czerwca Boeing oraz RAAF poinformowały o postępach służby eksportowych samolotów patrolowych bazowania lądowego P-8 Poseidon, które obecnie są eksploatowane przez siły zbrojne Indii oraz Australii.
W przypadku pierwszego z wymienionych państw, 312. Eskadra lotnictwa morskiego, która dysponuje ośmioma maszynami tego typu, przekroczyła nalot 10 tys. godzin od czasu wdrożenia do służby operacyjnej w 2015 roku. Są one intensywnie eksploatowane do działań patrolowo-dozorowych na obszarze Oceanu Indyjskiego, m.in. (jeszcze przed osiągnięciem pełnej gotowości operacyjnej) wykorzystywano je m.in. w operacjach poszukiwania wraku samolotu pasażerskiego Boeing 777 linii lotniczej Malaysia Airlines, który zaginął w 2014 roku. Pozytywne doświadczenia operacyjne skutkowały zamówieniem kolejnych czterech maszyn, które mają zostać dostarczone w 2020 roku.
Tego samego dnia Australijczycy poinformowali o zakończeniu pierwszej tury operacyjnej P-8A Poseidon zrealizowanej w ramach operacji ekspedycyjnej. W ramach porozumienia z Malezją, Australijczycy korzystając z baz w tym kraju realizują loty patrolowo-dozorowe nad obszarami morskimi Azji Południowo-Wschodniej, dotychczas do tej roli wykorzystywano P-3C Orion, jednak dostawa pierwszego P-8A Poseidon (w listopadzie 2016 roku) otworzyła drogę do dziewiczej misji.
Obecnie P-8 Poseidon jest eksploatowany przez dwóch użytkowników eksportowych – Indie oraz Australię. W ciągu ostatnich miesięcy konstrukcja Boeinga zdobyła dwa kolejne kontrakty, ze strony Wielkiej Brytanii oraz Norwegii. W kolejce ustawiają się kolejne państwa – najprawdopodobniej będą nimi Arabia Saudyjska, Nowa Zelandia, Kanada.
(ŁP) | Foto: Boeing |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu