Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Chrzest nowego okrętu desantowego US Navy

Fot. HII

10 stycznia w stoczni Northrop Grumman Huntington Ingalls Shipbuilding firmy HII w Pascagoula w stanie Missisipi odbyła się uroczystość chrztu najnowszego desantowca US Navy – USS Harrisburg.

USS Harrisburg (LPD 30), nazwany na cześć stolicy Pensylwanii, jest 14. transportowym okrętem desantowym typu San Antonio. To jednocześnie jednostka otwierająca drugą serię (Flight II) jednostek, będących owocem programu LX(R), które zastąpią okręty dwóch starszych, podobnych do siebie typów: Whidbey Island i Harpers Ferry. US Navy potrzebuje ich 13, natomiast do tej pory zakontraktowano dwa - oprócz Harrisburga ‒ całkiem niedawno, 3 kwietnia, za 1,5 mld USD zamówiono nienazwanego dotąd LPD 31.

W ramach programu LX(R) Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych już w 2014 r. dokonała przeglądu różnych konstrukcji, wskazując jako optymalne rozwiązanie adaptację projektu desantowców typu San Antonio. Były one już wówczas w produkcji seryjnej i miały „choroby wieku dziecięcego” za sobą. Wykorzystanie sprawdzonej platformy oznaczało także obniżenie kosztów programu, jego ryzyka technicznego i nadanie mu właściwego tempa uzależnionego jedynie od rytmicznego finansowania.

Do tej pory w stoczniach HII Avondale i Ingals powstało 11 okrętów typu San Antonio Flight I i dwa nieco zmodyfikowane: USS Fort Lauderdale (LPD 28) i USS Richard M. McCool Jr. (LPD 29). Para, określana jako „przejściowa”, posłużyła za „poligon doświadczalny” dla serii Flight II, ponieważ już na niej wprowadzono niektóre zmiany opracowane z myślą o Harrisburgu i kolejnych Flight II. Korekty projektu w stosunku do pierwowzoru były podyktowane koniecznością redukcji kosztów jednostkowych nowych okrętów. Chodzi tu m.in. o zastąpienie obu kompozytowych masztów wieżowych, w tym dziobowego zintegrowanego, typowymi trójpodporowymi, zmniejszenie o połowę wielkości pomieszczeń medycznych i szpitala, uproszczenie zestawu elektroniki, w tym zdolności do działania w charakterze okrętów dowodzenia, zmniejszenie hangaru lotniczego, zamianę dwudzielnych wrót doku pojedynczymi, czy redukcję liczby przewożonych żołnierzy.

Umowę wstępną na budowę Harrisburga HII zawarło z Departamentem Obrony w sierpniu 2018 r. (165,5 mln USD), w ślad za nim podpisując właściwe porozumienie 27 marca 2019 r. o wartości 1,47 mld USD. Wodowanie okrętu odbyło się w październiku minionego roku.

Okręty typu San Antonio stanowią obecnie rdzeń morskich sił desantowych Stanów Zjednoczonych Ameryki. Mają długość 208 m, wyporność pełną 25 300 ton i są wykorzystywane do transportu sił i środków powietrzno-lądowej grupy zadaniowej Marines (MAGTF - Marine Air-Ground Task Force). Mimo wspomnianych wyżej ograniczeń, nowe LPD serii Flight II będą wciąż cechowały się dużymi zdolnościami przewozowymi techniki i ludzi, stając się ważnym środkiem transportu dla Korpusu Piechoty Morskiej. Będą miały też zastosowanie w misjach humanitarnych i usuwaniu skutków klęsk żywiołowych.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc