Tradycyjnie już przedsięwzięcie to zostało zorganizowane wspólnym wysiłkiem Ministerstwa Obrony Republiki Kazachstanu, spółki Kazachstan Inżiniring (Kazakhstan Engineering) i przedsiębiorstwa Kazspeceksport, w ścisłej współpracy z właścicielem centrum wystawienniczego, firmą Astana-Ekspo KS. Teren wystawy w bieżącym roku został powiększony w porównaniu z poprzednimi, a wiele egzemplarzy sprzętu latającego eksponowano w nowym, niedawno oddanym do użytku, hangarze Kazachstan Awiacionnaja Promyszlennost.
Siły Obrony Powietrznej Sił Zbrojnych Republiki Kazachstanu kilka lat temu zainicjowały intensywny proces modernizacji i wymiany parku sprzętu latającego. Jeśli jeszcze niedawno niemal wszystkie eksploatowane samoloty i śmigłowce pochodziły sprzed 1991 roku i bez wyjątku zostały wyprodukowane w ZSRS lub państwach Układu Warszawskiego, to na przestrzeni ostatnich lat Kazachstan zakupił wiele egzemplarzy nowej techniki lotniczej, i to nie tylko od swych sąsiadów z północy, ale także na Zachodzie. W ubiegłym roku zakupiono w Rosji pierwsze cztery wielozadaniowe samoloty bojowe Su-30SM. Podczas wystawy KADEX-2016 można było zapoznać się z aż trzema spośród nich. Maszyna z numerem taktycznym „czerwona 4” była prezentowana na wystawie statycznej, zaś samoloty „czerwona 2” i „czerwona 3” codziennie uczestniczyły w pokazach w locie. Jak twierdzą wysocy rangą przedstawiciele kazachstańskiego lotnictwa, ich eksploatacja jak dotąd przebiega bezproblemowo i planowane są kolejne zakupy Su-30SM. Ich liczby oficjalnie nie podano, ale w rosyjskich mediach pojawiła się informacja nawet o 36 maszynach tego typu.
Najnowszym programem zainicjowanym na rzecz Sił Obrony Powietrznej Sił Zbrojnych Republiki Kazachstanu jest modernizacja samolotów szturmowych Su-25K. Ruszyła ona w bieżącym roku i wspólnie realizują ją: białoruskie 558. Lotnicze Zakłady Remontowe z Baranowicz, będące liderem projektu (odpowiadające za rozwój i integrację nowego wyposażenia), i ich lokalny partner – spółka Kazachstan Awiacionnaja Promyszlennost (Kazakhstan Aviation Industry) z Astany, wchodząca w skład koncernu Kazachstan Inżiniring. Pierwszą zmodernizowaną maszyną będzie dwumiejscowy Su-25UB, który już został dostarczony do Baranowicz. Ma być on przekazany do wojskowych prób odbiorczych w połowie 2017 roku.
Projekt ma przynieść wyraźną poprawę zdolności bojowych i eksploatacyjnych tych maszyn, a także uproszczenie obsługi, połączone z przedłużeniem resursu, a więc i okresu użytkowania. Zostanie to osiągnięte dzięki: weryfikacji stanu technicznego maszyn i ich generalnemu remontowi; zastąpieniu wielu elementów starego wyposażenia nowymi, zapewniającymi nowe możliwości i rozszerzeniu nomenklatury wykorzystywanego uzbrojenia, a także zmianom w środowisku pracy pilota.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu