Wydział ISTAR & EW (Elisra) firmy Elbit Systems wykorzystał zbierane przez ponad pół wieku doświadczenia z zakresu rozpoznania sygnałowego (SIGINT) i walki radioelektronicznej, aby stworzyć kompleksowy i wielowarstwowy system ReDrone do obrony przed komercyjnymi bezzałogowcami powietrznymi (BSP), zaliczany do klasy C-UAS (Counter Unmanned Aircraft System).
Projektując system ReDrone, Elbit Systems wziął pod uwagę różnorodne scenariusze taktyczne zastosowania wrogich bezzałogowców i za najbardziej kluczowe uznał trzy następujące: użycie do rozpoznania i uderzeń na budynki rządowe, elektrownie, bazy wojskowe, a także do atakowania elitarnych pododdziałów działających na terenach kontrolowanych przez nieprzyjaciela lub atakowania konwojów poruszających się w takowym obszarze.
System ReDrone zaprojektowano jako kompleksowy i łatwo adaptujący się do zagrożeń wielowarstwowy system obrony przed bezzałogowcami, wyposażony we własny cyfrowy system dowodzenia (C2), zapewniający mu całkowitą autonomiczność działania, jak też możliwość płynnego współdziałania z systemami dowodzenia wyższego szczebla.
Elbit Systems zastosował w ReDrone otwartą architekturę elektroniczną, dzięki temu można go bez problemu podłączyć do systemów dowodzenia i kierowania (C2) wyższego szczebla, jak i korzystać z innych środków wykrywania, co jest możliwe poprzez zaimplementowane w systemie ReDrone protokoły łączności (ASTERIX, SAPIENT).
Pierwszą warstwę systemu ReDrone stanowi podsystem wykrywania radiolokacyjnego. System lokalizuje bezzałogowce także przy użyciu podsystemu z wielozadaniowymi taktycznymi radiolokatorami D-AiR, pracującymi w centymetrowym paśmie X. D-AiR to sterowane programowo trójwspółrzędne radary z aktywnymi antenami z fazowanym szykiem (AESA), zbudowanymi z setek układów nadawczo-odbiorczych. Radary D-AiR wykorzystują zaawansowane algorytmy obróbki danych i chipsety używające algorytmów sztucznej inteligencji. D-AiR jednocześnie wykrywają, identyfikują oraz śledzą tysiące obiektów powietrznych o różnej wielkości i różnej prędkości lotu – wliczając zwrotne i bardzo małe – z czasem przetwarzania danych radarowych adekwatnym do działania w czasie rzeczywistym, bez konieczności wybierania najbardziej priorytetowych (groźnych) celów.
Drugą warstwę systemu ReDrone stanowi pasywny podsystem detekcji i rozpoznania łączności (SIGINT), który wykrywa obecność bezzałogowców poprzez pasywną lokalizację ich środków łączności zarówno tych pomiędzy operatorem bezzałogowca a lecącym aparatem, jak również układów nawigacji satelitarnej zamontowanych na ich pokładach. Zastosowany w systemie ReDrone podsystem SIGINT składa się z szerokopasmowych sterowanych programowo (SDR) odbiorników i anten kierunkowych, które pasywnie wykrywają sygnały radiowe wraz z detekcją kierunku ich nadejścia. Podsystem SIGINT zapewnia wykrywanie środków łączności do zdalnego sterowania i kontroli komercyjnymi aparatami bezzałogowymi w szerokim spektrum częstotliwości, od wysokich po niskie, we wszystkich używanych przez BSP pasmach łączności, w promieniu do 8 km od pozycji podsystemu SIGINT, w pełnym pokryciu azymutalnym 360°.
Bezzałogowce wykrywane przez podsystem SIGINT, a ich systemy zdalnego sterowania są klasyfikowane z użyciem elektronicznej bazy danych systemu ReDrone, która informuje, z jakim typem aparatu ma się do czynienia i jaki system/protokół łączności dany bezzałogowiec wykorzystuje (np. DJI Lightbridge lub DJI OcuSync itp.). Elbit Systems zaimplementował w ReDrone algorytmy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, dzięki czemu może wykrywać też sygnały systemów łączności, których nie ma w jego biblioteka danych.
To jest skrócona wersja artykułu. Zobacz pełny artykuł w nowym wydaniu czasopisma Wojsko i Technika >>
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu