14 grudnia w Mumbaju odbyła się uroczystość wcielenia do służby okrętu podwodnego INS Kalvari, pierwszego przedstawiciela typu Scorpène budowanego na licencji w Indiach.
Jednocześnie jest to pierwszy nowych konwencjonalny okręt podwodny wcielony do hinduskiej floty do 20 lat. Cała seria powstaje w stoczni Mazagon Dock Ltd. w Mumbaju – umowa na zakup oraz budowę licencyjną została zawarta w 2005 roku i miała wartość 3 mld dolarów. Budowa pierwszego rozpoczęła się w 2006 roku. Wśród atutów oferty ówczesnego DCNS, a obecnie Naval Group, wymieniano zintegrowanie okrętów z pociskami przeciwokrętowymi oraz szeroki pakiet licencyjny oraz know-how.
Obecnie w stoczni Mazagon Dock Ltd. realizowane są prace przy kolejnych okrętach, drugi z serii (INS Khanderi) przechodzi próby morskie, a INS Karanj będzie wodowany do końca roku.
Indie są jednym z czterech państw, które zdecydowały się na okręty podwodne typu Scorpène. Po dwie jednostki eksploatują Chile oraz Malezja, a Brazylia zakupiła cztery – wszystkie powstają na mocy licencji w stoczni lokalnej. Obecnie Naval Group, podobnie jak dwaj inni oferenci, oczekują na rozstrzygnięcia w Polsce, gdzie MON ma ogłosić wybór partnera dla polskich stoczni w programie budowy nowych okrętów podwodnych Orka. Zamówienie ma obejmować trzy lub cztery okręty.
(ŁP) | Foto: Ministerstwo Obrony Indii |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu