Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Departament Obrony Stanów Zjednoczonych odbiera śmigłowce Boeinga

Boeing dostarczył do USAF szósty egzemplarz seryjny MH-139A Grey Wolf. Fot. USAF

10 stycznia koncern Boeing poinformował o dostarczeniu Departamentowi Obrony Stanów Zjednoczonych pierwszych, w bieżącym roku, śmigłowców pochodzących z linii montażowych znajdujących się w Filadelfii.

W pierwszym przypadku mowa o trzecim seryjnym egzemplarzu ciężkiego CH-47F Chinook Block II. Jednocześnie jest to pierwszy należący do drugiej partii wstępnej, która liczy cztery śmigłowce. Dwa, ujęte w pierwszej umowie wstępnej, zostały dostarczone w drugiej połowie 2024 roku. Ogółem Departament Obrony, pomimo licznych deklaracji, zamówił dotychczas dziewięć egzemplarzy (w tym trzy w ramach III partii wstępnej w ubiegłym roku). Wszystkie powstają poprzez gruntowną przebudowę dotychczas eksploatowanych CH-47F Block I. Docelowo do nowego standardu mają zostać doprowadzone wszystkie (około 465 sztuk) CH-47F Chinook Block I. Poza tym Boeing wraz z administracją federalną prowadzą działania marketingowe zmierzające do zdobycia umów eksportowych - obecnie producent dysponuje zamówieniami na czternaście maszyn dla Wielkiej Brytanii oraz sześćdziesiąt do Republiki Federalnej Niemiec. Nie można wykluczyć, że wkrótce do powyższej listy dołączy także Polska.

Drugim wydarzeniem, o którym poinformował Boeing 10 stycznia, była dostawa pierwszego (w tym roku) wielozadaniowego MH-139A Grey Wolf do US Air Force. Maszyna, będąca jednocześnie szóstą reprezentującą standard produkcyjny, trafiła do bazy Malmstrom. Pochodzi z I partii wstępnej, która obejmuje trzynaście egzemplarzy. Łącznie, w ramach programu planowany jest zakup 84 egzemplarzy MH-139A Grey Wolf, które zastąpią w linii obecnie eksploatowane Bell UH-1N Huey. Głównym zadaniem stojącym przed flotą MH-139A jest zabezpieczenie infrastruktury wyrzutni międzykontynentalnych pocisków balistycznych, a także transportu ważnych osobistości. Dodatkowo mają wspierać służby poszukiwawczo-ratownicze w stanach Montana, Wyoming, Północna Dakota, Kolorado oraz Nebraska. Część floty ma stacjonować w Japonii. MH-139A Grey Wolf to wynik kooperacji koncernów Boeing oraz Leonardo. Konstrukcja bazuje na wielozadaniowym śmigłowcu AW139 – w ramach podziału prac, Leonardo realizuje proces montażu ostatecznego bazowego wiropłata w zakładach w Filadelfii, a później jest on dostarczany do Boeinga (także w Filadelfii) w celu montażu wyposażenia militarnego zgodnego z wymaganiami użytkownika.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc