Francuska Dyrekcja Generalna ds. Morskich, Rybołówstwa i Akwakultury (Direction Générale des Affaires Maritimes, de la Pêche et de l'Aquaculture - DGAMPA), zleciła konsorcjum utworzonemu przez grupę stoczniową Socarenam i biuro projektowe Mauric (wchodzi w skład Exail Group) zaprojektowanie i zbudowanie innowacyjnego morskiego statku patrolowego, łączącego napęd hybrydowy i wspomaganie wiatrowe (żaglowe), co stanowi znaczący krok w kierunku zmniejszenia śladu środowiskowego jednostek pływających nadzoru morskiego.
Umowa została ogłoszona 10 stycznia w obecności francuskiej minister ds. transformacji ekologicznej, różnorodności biologicznej, lasów, morza i rybołówstwa, Agnès Pannier Runacher. Zawarto ją natomiast 5 grudnia 2024 roku. ]To zamówienie jest częścią modernizacji floty przeznaczonej do systemu kontroli i nadzoru środowiskowa DGAMPA.
Nowy statek patrolowy cechuje się innowacyjnym rozwiązaniem napędu mechanicznego wspomaganego żaglowym, „zasilanym” siłą wiatru, specjalnie zaprojektowanym w celu znacznego zmniejszenia zużycia paliwa i emisji spalin do atmosfery. Ta technologia, w połączeniu z hybrydowym napędem spalinowo-elektrycznym i silnikami zgodnymi z normą emisji tlenków azotu IMO Tier III, pozycjonuje tę jednostkę na czele morskiej transformacji ekologicznej.
Oprócz wspomaganego wiatrem napędu hybrydowego, patrolowiec cechuje się kilkoma innymi innowacjami. Kształt kadłuba zoptymalizowano za pomocą symulacji obliczeniowej dynamiki płynów, zastosowano ulepszoną izolację termiczną, dodano panele fotowoltaiczne i aktywny system stabilizacji.
Patrolowiec o długości 53,70 m jest przeznaczony do realizacji 12-dniowych misji z załogą składającą się z 20 osób (zasadnicza 16, personel specjalny 4). Będzie mógł operować 200 dni w skali roku. Jest wyposażony w dwa zespoły żurawików do wodowania i wybierania szybkich, hybrydowych łodzi motorowych o długości 6,50 metra, zdolnych do przechwytywania różnych jednostek pływających, dzięki prędkości maksymalnej do 35 węzłów. Konstrukcja patrolowca ze stalowym kadłubem i aluminiową nadbudówką kładzie najważniejszy nacisk na dzielność morską i komfort załogi, w szczególności poprzez integrację stabilizacji przeciwprzechyłowej łączącej aktywne stabilizatory płetwowe i zbiornik stabilizacyjny (jak na patrolowcu Generał Józef Haller, zbudowanym przez Socarenam, należącym do Morskiego Oddziału Straży Granicznej), zapewniając optymalną żeglowność przy wszystkich stanach morza. Jego konfiguracja napędu umożliwia uzyskanie maksymalnej prędkości 17 węzłów i zasięgu przekraczającego 3600 mil morskich przy prędkości ekonomicznej 12 węzłów.
Budowa zostanie przeprowadzona w całości w stoczni Socarenam w Boulogne-Sur-Mer, a dostawa planowana jest na drugą połowę 2027 roku. Patrolowiec będzie działał głównie na Zatoce Biskajskiej, w celu realizacji misji ochrony francuskich interesów na morzu, jak: nadzór i kontrola rybołówstwa morskiego, sprawdzanie statków pod kątem zgodności z przepisami ochrony środowiska, monitorowanie zanieczyszczeń, wsparcie misji służby publicznej i reprezentacja francuskiej administracji morskiej.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu