Zaloguj

Elbit ReDrone

Wizja mobilnej (pojazdowej) wersji systemu Elbit ReDrone zamontowana na samochodzie Iveco LMV M65.

Wizja mobilnej (pojazdowej) wersji systemu Elbit ReDrone zamontowana na samochodzie Iveco LMV M65.

Elbit ReDrone – kompleksowy system ochrony przed powietrznymi bezzałogowcami

Jednym ze skutków rosyjskiej inwazji na Ukrainę, rozpoczętej 22 lutego 2022 r., była zupełna zmiana poglądów na wykorzystanie bezzałogowców na polu walki. Masowe użycie komercyjnych, powszechnie dostępnych dronów całkowicie zmieniło sposób działania sił zbrojnych. W odpowiedzi na te zmiany izraelska firma Elbit System opracowała ReDrone, innowacyjny, wielowarstwowy system obrony przed komercyjnymi bezzałogowcami obiektów o strategicznym znaczeniu, ale także pododdziałów manewrowych.

Wydział ISTAR & EW (Elisra) firmy Elbit Systems wykorzystał zbierane przez ponad pół wieku doświadczenia z zakresu rozpoznania sygnałowego (SIGINT) i walki radioelektronicznej, aby stworzyć kompleksowy i wielowarstwowy system ReDrone do obrony przed komercyjnymi bezzałogowcami powietrznymi (BSP), zaliczany do klasy C-UAS (Counter Unmanned Aircraft System).

Projektując system ReDrone, Elbit Systems wziął pod uwagę różnorodne scenariusze taktyczne zastosowania wrogich bezzałogowców i za najbardziej kluczowe uznał trzy następujące: użycie do rozpoznania i uderzeń na budynki rządowe, elektrownie, bazy wojskowe, a także do atakowania elitarnych pododdziałów działających na terenach kontrolowanych przez nieprzyjaciela lub atakowania konwojów poruszających się w takowym obszarze.
System ReDrone zaprojektowano jako kompleksowy i łatwo adaptujący się do zagrożeń wielowarstwowy system obrony przed bezzałogowcami, wyposażony we własny cyfrowy system dowodzenia (C2), zapewniający mu całkowitą autonomiczność działania, jak też możliwość płynnego współdziałania z systemami dowodzenia wyższego szczebla.

Elbit Systems zastosował w ReDrone otwartą architekturę elektroniczną, dzięki temu można go bez problemu podłączyć do systemów dowodzenia i kierowania (C2) wyższego szczebla, jak i korzystać z innych środków wykrywania, co jest możliwe poprzez zaimplementowane w systemie ReDrone protokoły łączności (ASTERIX, SAPIENT).

Podsystemy wykrywania systemu ReDrone: wielozadaniowy taktyczny radiolokator D-AiR (drugi z lewej), głowica optoelektroniczna COAPS-L (trzecia z lewej), system SIGINT i zakłócający (mające identyczne obudowy, skrajnie po lewej i prawej).

Podsystemy wykrywania systemu ReDrone: wielozadaniowy taktyczny radiolokator D-AiR (drugi z lewej), głowica optoelektroniczna COAPS-L (trzecia z lewej), system SIGINT i zakłócający (mające identyczne obudowy, skrajnie po lewej i prawej).

Pierwszą warstwę systemu ReDrone stanowi podsystem wykrywania radiolokacyjnego. System lokalizuje bezzałogowce także przy użyciu podsystemu z wielozadaniowymi taktycznymi radiolokatorami D-AiR, pracującymi w centymetrowym paśmie X. D-AiR to sterowane programowo trójwspółrzędne radary z aktywnymi antenami z fazowanym szykiem (AESA), zbudowanymi z setek układów nadawczo-odbiorczych. Radary D-AiR wykorzystują zaawansowane algorytmy obróbki danych i chipsety używające algorytmów sztucznej inteligencji. D-AiR jednocześnie wykrywają, identyfikują oraz śledzą tysiące obiektów powietrznych o różnej wielkości i różnej prędkości lotu – wliczając zwrotne i bardzo małe – z czasem przetwarzania danych radarowych adekwatnym do działania w czasie rzeczywistym, bez konieczności wybierania najbardziej priorytetowych (groźnych) celów.

Drugą warstwę systemu ReDrone stanowi pasywny podsystem detekcji i rozpoznania łączności (SIGINT), który wykrywa obecność bezzałogowców poprzez pasywną lokalizację ich środków łączności zarówno tych pomiędzy operatorem bezzałogowca a lecącym aparatem, jak również układów nawigacji satelitarnej zamontowanych na ich pokładach. Zastosowany w systemie ReDrone podsystem SIGINT składa się z szerokopasmowych sterowanych programowo (SDR) odbiorników i anten kierunkowych, które pasywnie wykrywają sygnały radiowe wraz z detekcją kierunku ich nadejścia. Podsystem SIGINT zapewnia wykrywanie środków łączności do zdalnego sterowania i kontroli komercyjnymi aparatami bezzałogowymi w szerokim spektrum częstotliwości, od wysokich po niskie, we wszystkich używanych przez BSP pasmach łączności, w promieniu do 8 km od pozycji podsystemu SIGINT, w pełnym pokryciu azymutalnym 360°.

Bezzałogowce wykrywane przez podsystem SIGINT, a ich systemy zdalnego sterowania są klasyfikowane z użyciem elektronicznej bazy danych systemu ReDrone, która informuje, z jakim typem aparatu ma się do czynienia i jaki system/protokół łączności dany bezzałogowiec wykorzystuje (np. DJI Lightbridge lub DJI OcuSync itp.). Elbit Systems zaimplementował w ReDrone algorytmy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, dzięki czemu może wykrywać też sygnały systemów łączności, których nie ma w jego biblioteka danych.

To jest skrócona wersja artykułu. Zobacz pełny artykuł w nowym wydaniu czasopisma Wojsko i Technika >>

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc