25 lipca duńska Agencja ds. Materiałów i Zamówień (Forsvarsministeriets Materialelog Indkøbsstyrelse, FMI) zamówiła wozy wsparcia WiSENT 2 produkcji FFG.
Zgodnie z umową, niemiecka firma Flensburger Fahrzeugbau GmbH (FFG) dostarczyć ma 11 pojazdów WiSENT 2 w konfiguracji wozu zabezpieczenia technicznego i sześć w konfiguracji ciężkiego pojazdu inżynieryjnego. Firma ma rozpocząć dostawy wspomnianych pojazdów duńskim Królewskim Wojskom Lądowym (Hæren) w 2025 r. Wozy zabezpieczenia technicznego trafią do 1. Brygady, z kolei pojazdy inżynieryjne – do 1. pancernego batalionu inżynieryjnego. Nie podano wartości umowy. Wozy te zastąpią starsze pojazdy WiSENT 1, przekazane Siłom Zbrojnym Ukrainy w ramach pomocy wojskowej.
WiSENT 2 to nowoczesny pojazd o modułowej konstrukcji, budowany z wykorzystaniem – obecnie – podwozia czołgu podstawowego Leopard 2A7. Według producenta, jest to uniwersalna platforma, którą można dostosować do pełnienia funkcji wozu zabezpieczenia technicznego, czołgu saperskiego, wozu inżynieryjnego lub mostu szturmowego. Modułowa konstrukcja umożliwia zmianę konfiguracji w mniej niż pięć godzin (zmiana z wozu zabezpieczenia technicznego w czołg saperski). Pojazd ma długość od ponad 9 do ponad 10 m, zależnie od konfiguracji, wysokość sięga od 2,8 do 3,1 m. Szerokość się nie zmienia i wynosi 3,54 m. Mobilność pozostaje na poziomie Leoparda 2. W konfiguracji wozu zabezpieczenia technicznego pojazd ma masę do 69,5 t. Narzędzia robocze to: żuraw o udźwigu 32 t, główna wyciągarka o sile uciągu 35 t z liną długości 180 m, wciągarka pomocnicza z liną długości 280 m i lemiesz do robót ziemnych. Wóz wyposażony jest w narzędzia specjalistyczne. Załoga jest trzyosobowa. W konfiguracji wozu inżynieryjnego główne narzędzia stanowią: koparka przegubowa (o wydajności ponad 300 m3/h i zdolna do podnoszenia ładunku o masie do 4 lub do 8 t), lemiesz do robót ziemnych i dwie wyciągarki (jak wariant wzt). Załoga ma do dyspozycji specjalistyczne narzędzia do cięcia i spawania. Pojazd można wykorzystać do przewożenia i układania mostu o długości 12 m oraz o nośności zgodnej z klasą MLC 80. Wariant saperski wyposażono w trał do wykopywania min, trał magnetyczny i w układacz oznaczeń pasa ruchu.
Wcześniej pojazdy WiSENT 2 zostały zakupione przez: Katar, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Norwegię, Kanadę i Węgry.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu