Według raportu amerykańskiego rządowego biura obrachunkowego (GAO – Government Accountability Office), dowództwo operacji specjalnych sił powietrznych (AFSOC – Air Force Special Operations Command) powinno spowolnić tempo zakupów nowych lekkich samolotów szturmowo-zwiadowczych typu OA-1K.
Opublikowany 14 grudnia 2023 r. raport GAO podkreśla, że AFSOC niedostatecznie uzasadniło potrzebę zakupu aż 75 egzemplarzy OA-1K. Biuro proponuje przeprowadzenie dodatkowej analizy, która wykazałby jaką docelową liczbę samolotów powinno zakupić AFSOC. Raport jednakże nie stwierdza jaka to miałaby być liczba. Sugeruje jedynie, że począwszy od roku fiskalnego 2025, dowództwo operacji specjalnych powinno ograniczyć roczne zakupy do minimum tak, aby jedynie podtrzymać linię produkcyjną OA-1K. W tym czasie, realizując program testów operacyjno-ewaluacyjnych oraz szkoląc załogi i techników, AFSOC powinno ocenić użyteczność bojową samolotu i swoje dalsze zapotrzebowanie.
OA-1K to oznaczenie jakie USAF nadały lekkiemu samolotowi wsparcia typu L3Harris Technologies/Air Tractor T-802U Sky Warden. Na początku sierpnia 2022 r. został on ogłoszony zwycięzcą w realizowanym przez AFSOC programie „Armed Overwatch”. AFSOC zapowiedziały zakup 75 egzemplarzy za kwotę około 2,2 miliarda USD. OA-1K mają przede wszystkim zastąpić użytkowane przez AFSOC samoloty specjalnego przeznaczenia typu Pilatus U-28A Draco. Wstępny kontrakt, o wartości 170 milionów USD, przyznany firmie L3Harris Technologies obejmował dostawę pierwszych sześciu egzemplarzy w ramach transzy mało liczbowej Lot 1.
Osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej (IOC) przez OA-1K planowane jest w roku 2026, natomiast pełna gotowość (FOC) – w roku 2029. AFSOC zaplanowało wyposażenie w nowe samoloty czterech dywizjonów liniowych (każdy po 15 egzemplarzy) oraz jednego szkolnego. W grudniu 2022 r. USAF ogłosiły, że szkolenie na OA-1K będzie realizować dywizjon operacji specjalnych 310th SOS w bazie Will Rogers ANGB lotnictwa gwardii narodowej stanu Oklahoma. Dywizjon 310th SOS posiada obecnie na wyposażeniu samoloty U-28A i stacjonuje w bazie Cannon AFB w Nowym Meksyku. Po przeniesieniu do Will Rogers ANGB zostanie on stowarzyszony ze stacjonującym tam dywizjonem 185th SOS ANG, prowadzącym szkolenie na samolotach zwiadowczych typu MC-12W Liberty. Obok dywizjonu 310th SOS, samoloty U-28A mają na wyposażeniu również dwa pozostałe dywizjony liniowe – 34th SOS i 319th SOS oraz dywizjon rezerwowy 5th SOS. Wszystkie trzy stacjonują w bazie Hurlburt Field na Florydzie.
Oprócz zakupionych w 2022 r. pierwszych sześciu OA-1K, w roku fiskalnym 2023 AFSOC sfinansowało pozyskanie dziewięciu egzemplarzy, a w roku fiskalnym 2024 kolejnych 12. Zakup ostatnich samolotów z przewidywanej puli 75 sztuk ma zostać sfinansowany w roku fiskalnym 2029. Jeszcze w roku 2019 r. dowództwo AFSOC argumentowało za pozyskaniem 70–75 samolotów w ramach programu „Armed Overwatch”. Jednakże zdaniem GAO, przedstawiane przez AFSOC, kolejno w latach 2021–2023, trzy analizy nie uzasadniły dostatecznie potrzeby ustanowienia floty o takiej wielkości. Według kontrolera rządowego, AFSOC zbyt arbitralnie zadecydowało o liczbie kupowanych samolotów. Tymczasem według AFSOC zmiana harmonogramu zakupów może przełożyć się na wzrost ceny pojedynczego egzemplarza OA-1K. Na zatwierdzoną w budżecie na rok fiskalny 2024 transzę liczącą 12 egzemplarzy AFSOC zarezerwowało kwotę 266,8 miliona USD. Koszt pojedynczego OA-1K plasuje się więc jak na razie na poziomie około 22,3 mln dolarów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu