Rada Ministrów Hiszpanii wyraziła zgodę na zakup kolejnych 20 wielozadaniowych samolotów bojowych Eurofighter. Na maszyny reprezentujące standard Tranche 4 zarezerwowano budżet w wysokości około 2 mld EUR.
Plan budżetowy mówi o wydatkowaniu w latach 2022-2035 kwoty 2,341 mln EUR, która zostanie przeznaczona na nowe samoloty oraz modernizację okrętów podwodnych typu S-80.
Maszyny zamówione w ramach projektu o kryptonimie Halcon mają zastąpić samoloty EF-18A+ Hornet, znajdujące się na wyposażeniu skrzydła Ala 46 stacjonującego w Gando na Wyspach Kanaryjskich. Maszyny Ala 46 zostały wyprodukowane w latach 80. ubiegłego wieku i zostały pozyskane ponad dwie dekady temu z zasobów Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. Ich resurs wymusi zakończenie eksploatacji w latach 2023-2024. Pozostałe dwa skrzydła (z Torrejon i Saragossy) uzbrojone w samoloty Hornet dysponują wersją EF-18M, wyposażoną m.in. w radiolokator AN/APG-65(V3) i przenoszącą pociski rakietowe „powietrze-powietrze” IRIS-T i Meteor oraz pociski samosterujące Taurus.
Plany co do zastąpienia tych 60 maszyn pod koniec obecnej dekady nie zostały jeszcze sprecyzowane. Być może ich następcą będą kolejne EF2000, ale mówi się również o możliwości zakupu przez Hiszpanię samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35, w tym wersji skróconego startu i pionowego lądowania F-35B dla zastąpienia pionowzlotów AV-8B lotnictwa marynarki wojennej.
Ejercito del Aire posiada obecnie 72 samoloty Eurofighter, stanowiące uzbrojenie pięciu eskadr, stacjonujących w Albacete i Morón de la Frontera. Za produkcję i dostawę nowych EF2000 ma być odpowiedzialne konsorcjum pod kierownictwem Airbus Defence & Space.
Hiszpańskie Eurofightery powstają w fabryce Airbusa w Getafe pod Madrytem. Ostatni płatowiec z pierwotnego zamówienia został dostarczony w styczniu 2020 r. Obecnie zakład zajmuje się modernizacją kilkunastu najstarszych egzemplarzy, przekazywanych wojsku w ramach Tranche 1. Modyfikacje mają zostać ukończone do 2023 r., gdy rozpocznie się produkcja kolejnej serii płatowców.
Nowe hiszpańskie EF2000 będą wyposażone w radiolokator ze skanowaniem elektronicznym Captor E-Scan, podobnie jak 38 maszyn zamówionych w ramach Tranche 4 przez Niemcy (projekt Quadriga).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Peter
Secondhand Typhoons for Poland.