12 listopada koncern Airbus poinformował o podpisaniu kontraktu z Ministerstwem Obrony Hiszpanii w sprawie dostawy lotnictwu wojskowego tego kraju trzech wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego A330MRTT.
Cała trójka samolotów ma pochodzić z rynku wtórnego (ich dotychczasowym operatorem były hiszpańskie linie lotnicze Iberia). Pierwszy z nich został już przebazowany do Hiszpanii w malowaniu wojskowym – obecnie reprezentuje konfigurację transportowo-pasażerską. Wkrótce rozpocznie się proces konwersji do standardu MRTT, który potrwa do 2023 roku. Cała partia ma zostać dostarczona w pełnej konfiguracji do końca 2025 roku, dodatkowo Airbus dostarczy pakiet części zamiennych, urządzenia do naziemnej obsługi, a także usługę szkolenia personelu. Prace związane z konwersją będą prowadzone w zakładach europejskiego koncernu w Getafe w Hiszpanii.
Zgodnie z dostępnymi danymi, cała trójka samolotów Airbus A330-200, które zostały zakupione przez Hiszpanię zostały wyprodukowane w 2015 roku. W 2020 roku rząd w Madrycie podjął decyzję o uruchomieniu dodatkowych środków budżetowych w celu wsparcia lokalnego przemysłu zbrojeniowego – w ramach inwestycji założono zamówienie trzech samolotów tankowania powietrznego Airbus A330MRTT, a także czterech maszyn patrolowych bazowania lądowego Airbus C295MPA. Pomimo międzynarodowego charakteru koncernu Airbus, tego typu zamówienia wspierają przemysł lokalny, gdyż będą w nich uczestniczyć przede wszystkim zakłady w Hiszpanii.
Dotychczas Airbus dostarczył klientom na całym świecie 51 samolotów A330MRTT - większość z nich została zbudowana jako fabrycznie nowe maszyny, jednak prowadzono już także konwersję używanych egzemplarzy (m.in. dla Australii). Łącznie globalna flota wylatała już ponad 250 tys. godzin.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu