Pierwszą tegoroczną stratą sprzętową był wielozadaniowy śmigłowiec transportowy Bell UH-1H Huey należący do sił zbrojnych Tunezji – maszyna, w czasie ćwiczeń 2 stycznia, została rozbita w czasie manewru lądowania, na szczęście obydwaj piloci przeżyli ale trafili do szpitala z obrażeniami ciała. Następnego dnia średni samolot transportowy Lockheed Martin C-130H Hercules, należący do organizacji Libya Dawn został ostrzelany w bazie lotniczej Jufra przez samolot sił rządowych. Maszyna została trafiona pociskami z działka lotniczego oraz uszkodzona odłamkami, obecnie trudno oszacować czy wróci do służby. 4 stycznia odnotowano dwa incydenty – w Stanach Zjednoczonych doszło do awaryjnego lądowania bombowca strategicznego Boeing B-52H Stratofortress, któremu w czasie lotu odpadł silnik, a w Iraku rozbiciu uległ śmigłowiec szturmowy Mil Mi-35M należący do sił zbrojnych Iraku. Według dostępnych informacji wiropłat powracał do bazy z operacji w rejonie Mosulu kiedy doszło do nieokreślonej usterki technicznej – czteroosobowa załoga zginęła. 6 stycznia bojownicy ISIS zaatakowali bazę lotniczą Deir Ez Zur i przy pomocy kierowanych pocisków przeciwpancernych zniszczyli dwa odrzutowe samoloty szkolno-bojowe Aero L-39 Albatros należące do syryjskiego lotnictwa wojskowego.
Kolejne straty sprzętowe nastąpiły 12 stycznia, kiedy ponownie zaobserwowano dwa zdarzenia. Śmigłowiec Aérospatiale SA 315B Lama należący do sił zbrojnych Ekwadoru zanotował twarde lądowanie w pobliżu Morona Santiago, na szczęście bez ofiar w ludziach, a w Chile rozbił się śmigłowiec Bell 407 należący do przedsiębiorstwa Helicópteros del Pacífico Limitada realizującego usługi przeciwpożarowe. Także w tym przypadku obyło się bez ofiar w ludziach, gdyż pilot zdołał wydostać się z wraku maszyny i został ewakuowany do szpitala przez inny śmigłowiec. 14 stycznia stratę sprzętową zanotowało lotnictwo wojskowe Tajlandii, które utraciło wielozadaniowy samolot bojowy Saab JAS-39C Gripen wraz z pilotem – do zdarzenia doszło na terenie lotniska w Hat Yai, gdzie odbywały się pokazy lotnicze.
Kolejne, dwa incydenty, odnotowano 15 stycznia. Ponownie w Chile utracono śmigłowiec służący do operacji przeciwpożarowych, tym razem był to AgustaWestland AW119 należący do przedsiębiorstwa Faasa Chile Servicios Aéreos Ltd. – ponownie, na szczęście, nikt nie zginął. W Libii siły rządowe straciły samolot MiG-23ML zestrzelony przez rebeliantów w pobliżu Bengazi – na szczęście pilot katapultował się i zostać odnaleziony przez siły rządowe. 17 stycznia, pierwszą w tym roku, stratę sprzętową odnotowało lotnictwo morskie Stanów Zjednoczonych, podczas podejścia do lądowania w bazie Meridian, rozbił się odrzutowy samolot szkolno-treningowy Boeing T-45C Goshawk – na szczęście obaj piloci katapultowali się. 18 stycznia lotnictwo wojskowe Meksyku utraciło turbośmigłowy samolot szkolno-treningowy Pilatus PC-7, w katastrofie zginęli obydwaj piloci. Dzień później w Chinach rozbił się śmigłowiec szturmowy Z-10, w którym także zginęła dwuosobowa załoga. 20 stycznia lotnictwo Paragwaju utraciło szkolny samolot Cessna 210, w którym zginął pilot.
Kolejne dni to istny wysyp strat bojowych. 22 stycznia lotnictwo Kamerunu utraciło wielozadaniowy śmigłowiec Bell 206, który operował w ramach akcji wymierzonej w bojowników organizacji Boko Haram – poza wiropłatem straty objęły czterech żołnierzy znajdujących się na pokładzie. 24 stycznia w rejonie Campo Felice we Włoszech rozbił się śmigłowiec ratowniczy AgustaWestland AW139 należący do firmy Inaer Aviation Italia – na pokładzie znajdowało się sześć osób (w tym poszkodowany narciarz), wszyscy zginęli. 26 stycznia, w trakcie akcji ratowniczej, uszkodzenie odniósł śmigłowiec Airbus H135P2+ należący do Lotniczego Pogotowia Ratunkowego – ze stojącym wiropłatem zderzył się skuter śnieżny. Tego samego dnia w Jemenie Saudyjczycy stracili, wraz z załogą, śmigłowiec szturmowy Boeing AH-64 Apache, który został zestrzelony przez rebeliantów. 27 stycznia straty sięgnęły trzech maszyn – w Kanadzie rozbił się turbośmigłowy samolot szkolno-treningowy Beechcraft T-6 (CT-156),przyczyną była usterka techniczna, a w Demokratycznej Republice Konga doszło do utraty dwóch śmigłowców szturmowych Mi-24 patrolujących teren, na którym operowali rebelianci z organizacji M23. Załogi zostały schwytane i później, według dostępnych danych, zabite. 28 stycznia, w trakcie operacji specjalnej Stanów Zjednoczonych w Jemenie, utracono samolot transportowy pionowego startu i lądowania MV-22 Osprey, który odniósł uszkodzenia w trakcie lądowania, a później został zniszczony przez lotnictwo.
Ostatnie dni stycznia przyniosły jeszcze trzy incydenty. 30 stycznia, z pasa startowego lotniska Naha wypadł samolot bojowy Boeing F-15DJ Eagle należący do Sił Samoobrony Japonii – przyczyną była usterka przedniej goleni podwozia. 31 stycznia, w czasie ćwiczeń w Fort Campbell rozbił się śmigłowiec UH-60 Black Hawk należący do armii Stanów Zjednoczonych – poważnie rannych zostało trzech członków załogi. Tego samego dnia na Nowej Kaledonii rozbił się francuski śmigłowiec Aérospatiale Alouette III, w wyniku zdarzenia poważnie rannych zostało dwóch członków załogi maszyny.
Podział na typy (stan na koniec stycznia 2017)
[table type="table-striped"]
Typ | Utrata bezpowrotna | Uszkodzenie | Brak danych |
Aero L-39 Albatros | 2 | ||
Aérospatiale SA 315B | 1 | ||
Aérospatiale SA 319 Alouette III | 1 | ||
AgustaWestland AW119 | 1 | ||
AgustaWestland AW139 | 1 | ||
Airbus H135 | 1 | ||
Beechcraft T-6 Texan II | 1 | ||
Bell 205/UH-1 | 1 | ||
Bell 206 | 1 | ||
Bell 407 | 1 | ||
Bell/Boeing V-22 Osprey | 1 | ||
Boeing AH-64 Apache | 1 | ||
Boeing B-52 | 1 | ||
Boeing F-15 Eagle | 1 | ||
Boeing T-45 Goshawk | 1 | ||
CAIC Z-10 | 1 | ||
Cessna 210 | 1 | ||
Lockheed Martin C-130 Hercules | 1 | ||
MiG-23 | 1 | ||
Mil Mi-24/35 | 3 | ||
Pilatus PC-7 | 1 | ||
Saab JAS-39 Gripen | 1 | ||
Sikorsky S-70 Black Hawk | 1 |
[/table]
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu