Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Współpraca Schiebel Pacific i Raytheon Australia w programie LAND 129 Phase 3

27 lipca firmy Schiebel Pacific i Raytheon Australia nawiązały współpracę w celu przygotowania wspólnej oferty dla Australian Army w ramach projektu TUAS (Tactical Unmanned Aerial System, pol. taktyczny powietrzny system bezzałogowy), określanego także LAND 129 Phase 3.

Firma Schiebel Pacific dostarczy lekki śmigłowiec bezzałogowy Camcopter S-100, który jest oceniany jako wyrób cechujący się niskim ryzykiem technicznym, jest już bowiem wykorzystywany przez kilku użytkowników instytucjonalnych (m.in. Zjednoczone Emiraty Arabskie, Libia, Jordania, ChRL, Włochy, Australia, OBWE). Raytheon Australia ma odpowiadać za integrację systemów zadaniowych.

Firma Schiebel Pacific współpracuje już z Siłami Obronnymi Australii, np. Royal Australian Navy używa kilku BSP S-100 (w 822E. Dywizjonie stacjonującym w Nowra w Nowej Południowej Walii – jest to jednostka eksperymentalna, testująca bezzałogowce różnych typów). Tradycyjnie dla przetargów australijskich, także w programie LAND 129 Phase 3 rząd Australii kładzie znaczny nacisk na korzyści dla rodzimego przemysłu, stąd też współpraca austriackiej firmy z australijskim oddziałem amerykańskiego Raytheona – ma to pomóc w tworzeniu miejsc pracy i ułatwić kwestie związane z transferem technologii.

Camcopter S-100 to niewielki bezzałogowy śmigłowiec w układzie klasycznym. Ma 3,11 m długości, 1,24 m szerokości, średnica wirnika głównego wynosi 3,4 m, i 1,12 m wysokości. Jego masa własna wynosi 110 kg, zaś maksymalna masa startowa 200 kg. Napęd zapewnia silnik tłokowy w układzie Wankla Austro Engine AE50R o mocy 41 kW/55 KM (opcjonalnie są dostępne inne silniki). Zapas paliwa wynosi 57 litrów, co przekłada się na długotrwałość lotu rzędu 6 godzin (wg niektórych źródeł nawet 8) lub 180 km zasięgu. Prędkość maksymalna wynosi 220 km/h, przelotowa 190 km/h, a pułap maksymalny to 5,5 km. Przygotowanie maszyny do startu zajmować ma zaledwie 20 minut. Camcopter S-100 może operować zarówno w dzień jak i w nocy. Do tej pory maszyny tego typu spędziły w powietrzu ponad 100 000 godzin.

(Bartłomiej Kucharski) Foto: Schiebel Pacific
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc