27 października przedstawiciele korporacji Lockheed Martin poinformowali, że rośnie zainteresowanie zakupem przez państwa europejskie wielozadaniowych śmigłowców pokładowych MH-60R Seahawk.
Obecnie w Europie MH-60R Seahawk są eksploatowane przez duńskie lotnictwo (siedem) oraz zostały zamówione przez Grecję (cztery z opcją na trzy kolejne). W marcu bieżącego roku amerykański Departament Stanu poinformował o wydaniu zgody na sprzedaż ośmiu śmigłowców Hiszpanii, gdzie dołączą do dwunastu SH-60B Seahawk.
Obok Hiszpanii lista, potencjalnych, europejskich klientów na MH-60R Seahawk, według korporacji Lockheed Martin, obejmuje także Szwecję oraz Norwegię. Pierwsze z nich było wskazywane jako naturalny kupiec już od końca ubiegłego roku, kiedy Ministerstwo Obrony poinformowało o prowadzeniu analiz związanych z wycofaniem floty śmigłowców NHIndustries NH90 i zastąpieniu ich przez kolejne UH-60M Black Hawk oraz MH-60R Seahawk. Obecnie Szwedzi dysponują dziewięcioma NH90TTH skonfigurowanymi do prowadzenia zadań SAR/ZOP (noszą lokalne oznaczenie HKP14F). W przypadku Norwegii, czerwcowa decyzja o natychmiastowym wycofaniu z linii NH90NFH (w liczbie czternastu sztuk) otworzyło drogę do dyskusji o następcach. MH-60R Seahawk może być jednym z kilku konstrukcji na rynku, dotychczas rząd w Oslo nie ogłosił formalnych decyzji. Wiadomo, że sondowano już możliwość interwencyjnego zakupu partii amerykańskich śmigłowców, jednak na razie brak umowy.
Obok trzech europejskich państw, które zostały wymienione przez przedstawicieli Lockheed Martin bądź oczekują na podpisanie umowy LoA, MH-60R Seahawk może budzić zainteresowanie także innych państw Starego Kontynentu. W grudniu ubiegłego roku pojawiły się pierwsze deklaracje (ówczesnego dowódcy Wijśkowo-Morśkych Sył Ukrainy) o chęci zakupu pięciu/sześciu wielozadaniowych śmigłowców pokładowych produkcji zachodniej w celu zastąpienia używanych Ka-27PŁ (m.in. jako platformy latającej dla zamówionych w Turcji korwet typu Ada). Obecnie pomysł znajduje się w zawieszeniu, ze względu na toczącą się wojnę, jednak po jej zakończeniu zamówienie tego typu wiropłatów może być jednym z kluczowych elementów odbudowy lotnictwa morskiego. Dodatkowo nie należy zapominać o Polsce, gdzie w ramach programu Kondor planuje się zamówienie od czterech do ośmiu wielozadaniowych śmigłowców na potrzeby Brygady Lotnictwa MW – mają zastąpić klucz eksploatowanych obecnie Kaman SH-2G Super Seasprite.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Seahawki na Mieczniki, najlepiej z montażem w Mielcu