5 stycznia amerykańska firma Artis LLC zaprezentowała aktywny system ochrony Sentinel do wozów bojowych i pojazdów opancerzonych.
Firma określa system Sentinel jako rozwiązanie trzeciej generacji, nie precyzując jednak, jak owe generacje są wyróżniane. Sentinel ma służyć do ochrony wozów bojowych i pojazdów wojskowych oraz, ewentualnie, instalacji stałych. Według deklaracji Artisa, Sentinel chroni osłaniany obiekt przed pociskami przeciwnika atakującymi zarówno powierzchnie pionowe (przód, boki, tył...), jak i strop, co nie jest cechą częstą w przypadku istniejących aktywnych systemów ochrony. System ma być skuteczny przeciwko szerokiemu spektrum zagrożeń: pociskom z granatników przeciwpancernych, przeciwpancernym pociskom kierowanym, amunicji krążącej, dronom FPV oraz, co jest zupełną rzadkością, przeciw pociskom czołgowym (w tym podkalibrowym). Co ciekawe, rozszerzenie możliwości systemu ma do pewnego stopnia wymagać jedynie aktualizacji oprogramowania, systemy mechaniczne i elektryczne są ponoć dostosowane do ich zwiększenia, zapewne w ograniczonym zakresie. Dzięki temu koszt cyklu życia systemu ma być stosunkowo niski. Także mechaniczna i elektryczno-elektroniczna architektura ma być modułowa. System ma się składać z podsystemów: Sentinel A (elementy montażowe identyczne w przypadku wszystkich rodzajów chronionych obiektów, jednostka sterująca, okablowanie) i Sentinel B (efektory i detektory). Ten ostatni zestaw miałby być montowany dopiero wówczas, gdy pojazdy byłyby wysyłane w strefę działań. Z jednej strony obniża to koszt eksploatacji (ograniczenie dodatkowej masy przenoszonej przez wozy), z drugiej zaś poszczególne podzespoły zestawu Sentinel B mają być łatwe w montażu i lekkie, więc załoga będzie mogła je montować czy wymieniać samodzielnie. Detektory systemu są „zdublowane”, tj. stosowane są niezależnie różne rodzaje czujników, np. radiolokacyjne i optoelektroniczne, co ma zmniejszać ryzyko wystąpienia fałszywego alarmu i zmarnowania cennych efektorów. System równolegle może wykrywać i zwalczać wiele pocisków, zaś efektory mają być stosunkowo bezpieczne dla pojazdu oraz najbliższego otoczenia.
Firma Artis rozwija aktywne systemy ochrony od 2004 r. Jej największym, jak do tej pory, osiągnięciem było zwycięstwo systemu Iron Courtain w październiku 2017 r. w programie tymczasowego systemu tego typu do kołowych transporterów opancerzonych Stryker. Z nieznanych powodów wkrótce Artis ogłosił, że... rezygnuje z rozwoju tego systemu, co zresztą jest powodem, dla którego Stryker, jako jedyny z kluczowych wozów opancerzonych US Army, nie otrzymał „tymczasowego” systemu ochrony aktywnej (Bradleye, po wielu perypetiach, chronić ma Elbit Iron Fist, zaś Abramsy ‒ może nie tylko przejściowo ‒ Rafael Trophy). Jak widać, deklaracje rezygnacji Artisa z rozwoju aktywnego systemu ochrony nie były do końca szczere.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu