4 marca w stoczni Sedef Tuzla Tersanesi w Tuzli na przedmieściach Stambułu podniesiono banderę na śmigłowcowcu desantowym-doku Anadolu (L 400).
Jest to największy w historii okręt tureckiej floty (wyporność 27 000 ton, długość 232 m) i pierwsza jednostka tej klasy w jej składzie.
Kontrakt na budowę śmigłowcowca o szacunkowej wartości 1,4 mld USD został podpisany 7 maja 2015 roku pomiędzy Podsekretariatem ds. Przemysłu Obronnego (Savunma Sanayii Müsteşarlığı - SSM) Ministerstwa Obrony Republiki Turcji a firmą Sedef Gemi İnşaatı Sanayii A.Ş, do której należy stocznia w Tuzli.
Projekt Anadolu bazuje na hiszpańskim okręcie Juan Carlos I (L 61) zbudowanym przez koncern Navantia. Ta udana konstrukcja została wcześniej dostrzeżona w Australii, która zamówiła w hiszpańskiej spółce dwa takie okręty: Canberra i Adelaide, służące obecnie w Royal Australian Navy. 18 września 2015 roku SSM wraz z Sedef podpisali umowę z Navantią, na mocy której hiszpański koncern stał się głównym partnerem tego programu. Navantia była dostawcą projektu, know-how i wsparcia technicznego, ponadto Hiszpanie zapewnili cześć urządzeń oraz systemów okrętowych.
Budowę Anadolu rozpoczęto 30 kwietnia 2016 roku, w uroczystości ciecia pierwszych blach wziął udział prezydent Turcji Recep Tayyip Erdoğan. Nadzoruje budowę tego okrętu towarzystwo klasyfikacyjne Turkish Lloyd, sklasyfikowało go jako lekki lotniskowiec/śmigłowcowiec desantowy. Zgodnie z założeniami miał być on przystosowany do operowania samolotów skróconego startu i pionowego lądowania Lockheed Martin F-35B Lightning II. Dlatego też zdecydowano o wyborze platformy z ciągłym pokładem lotniczym i skocznią startową na dziobie (ski-jump). Jednak wydarzenia polityczne spowodowały, że zakup tych maszyn przez Ankarę na razie nie jest możliwy.
Stępkę pierwszego tureckiego śmigłowcowca desantowego położono 7 lutego 2018 r. W trakcie prac wyposażeniowych nocy z 29 na 30 kwietnia 2019 r. w jego części dziobowej doszło do pożaru. Poinformowano, że przyczyną zdarzenia było zapalenie się materiału izolacyjnego wskutek niezachowania ostrożności podczas spawania. 4 maja 2019 r. odbyło się wodowanie techniczne Anadolu, konieczna była zmiana ustawienia kilbloków w suchym doku, w którym desantowiec jest budowany. Po raz pierwszy wyszedł on w morze jeszcze przy pomocy holowników 27 lutego 2022 roku, zaś pierwszy jego samodzielny rejs planowany jest na 7 marca br. Ma on wejść do służby w grudniu tego roku.
Nazwa okrętu Anadolu pochodzi od Anatolii, krainy historycznej, która obejmuje 2/3 powierzchni obecnej Turcji. W planach jest także budowa drugiej jednostki Trakya, która otrzyma nazwę innej krainy historycznej Tracji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu