19 października koncern Leonardo poinformował, że w zakładach producenta w Filadelfii oblatano pierwszy seryjny egzemplarz samolotu pionowego startu i lądowania AW609. Powyższe wydarzenie to ważny etap w rozwoju programu.
Zgodnie z upublicznionymi informacjami, oblot miał miejsce 13 października. Noszący fabryczne oznaczenie AC5 samolot będzie wykorzystywany do lotów demonstracyjnych dla potencjalnych użytkowników, a także zadań badawczo-rozwojowych. Maszyna ma dołączyć do trzech prototypów, które są wykorzystane przez Leonardo w Stanach Zjednoczonych (jeden) oraz we Włoszech (dwa). Dodatkowo trzy kolejne seryjne AW609 znajdują się na różnych etapach montażu w Filadelfii. Jak wskazuje producent, dotychczas samoloty tego typu wylatały blisko 1900 godzin – certyfikacja ma zostać uzyskana po przekroczeniu 2000 godzin. Proces jest opóźniony ze względu na katastrofę drugiego prototypu (N609AG) 30 października 2015 roku we Włoszech.
Według części danych, dotychczas Leonardo zebrało zamówienia na około 50 seryjnych AW609. Konstrukcja budzi zainteresowanie sił zbrojnych – w listopadzie 2015 roku Zjednoczone Emiraty Arabskie podpisały list intencyjny w sprawie zakupu do sześciu sztuk, które byłyby przeznaczone do zadań poszukiwawczo-ratowniczych. Dotychczas umowa nie została sfinalizowana. Także włoskie siły zbrojne wyrażają intencję do zamówienia nieokreślonej liczby na potrzeby zadań ewakuacji medycznej. Atutem AW609, podobnie jak w przypadku V-22 Osprey, jest wysoka prędkość przelotowa, wyższa niż w przypadku klasycznych wiropłatów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu