22 grudnia koncern Airbus poinformował o podpisaniu umowy z francuską Dyrekcją Generalną ds. Uzbrojenia (DGA) w sprawie zamówienia pierwszej transzy wielozadaniowych śmigłowców H160M Guépard.
Zgodnie z informacjami ma ona obejmować 30 egzemplarzy, w tym maszyny prototypowe dla poszczególnych rodzajów francuskich sił zbrojnych – 21 trafi do wojsk lądowych, 8 do lotnictwa morskiego oraz jeden do Sił Powietrznych. Docelowo DGA planuje zamówić 169 śmigłowców, których dostawy rozpoczną się w 2027 roku. Jako wspólna platforma będzie zastępować obecnie eksploatowaną flotę wielozadaniowych śmigłowców kategorii lekkiej – AS550 Fennec, SA341Gazelle, Alouette III, AS565 Panther, AS365 Dauphin. Publiczna prezentacja makiety miała miejsce w czasie Międzynarodowego Salonu Przemysłu Lotniczego i Kosmicznego w Paryżu w 2019 roku. Obecnie prowadzone są próby wersji cywilnej, które mogą zaowocować przyspieszeniem procesu certyfikacji wersji wojskowej.
Jak wskazuje producent, H160M Guépard dla francuskich sił zbrojnych zostaną dostosowane do wykorzystania modułu HForce, umożliwiający wykorzystanie różnych typów uzbrojenia podwieszanego. Dodatkowo otrzymają wciągarki oraz mocowania do desantowania metodą szybkiej liny. Piloci będą wykorzystywać celowniki nahełmowe Thales TopOwl, a podstawowym środkiem obserwacji będzie optoelektroniczna głowica Safran Euroflir 410. W konfiguracji dla lotnictwa morskiego, H160M mają zostać dostosowane do przenoszenia kierowanych pocisków przeciwokrętowych MBDA ANL.
Uruchomienie programu H160M spowodowało, że koncern Airbus rozpoczął jego promocję poza granicami Francji. Wśród kierunków wymienia się m.in. Wielką Brytanię (program następcy dla obecnie używanych Westland Puma), a także Polskę (program Kondor dotyczący zakupu wielozadaniowych śmigłowców pokładowych Kaman SH-2G Super Seasprite).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu