26 czerwca Ministerstwo Obrony Danii poinformowało, że ze względu na opóźnienia w harmonogramie dostaw wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II podjęto decyzję o przebazowaniu dostępnych maszyn ze Stanów Zjednoczonych do kraju.
Powyższa deklaracja oznacza, że Duńczycy zdecydowali się na ściągnięciu do kraju sześciu maszyn, które stacjonują w bazie lotniczej Luke w Arizonie. Stanowią element narodowego systemu szkolenia personelu w międzynarodowej jednostce przeszkalającej pilotów oraz naziemny personel techniczny na samoloty rodziny F-35 Lightning II.
Dotychczas do Danii przebazowano cztery samoloty F-35A Lightning II – miało to miejsce we wrześniu ubiegłego roku. Podobnie jak sześć w Arizonie reprezentują starszy standard wyposażenia. Zaburzenie harmonogramu dostaw, zatwierdzonego w momencie podpisania kontraktu, wynika z faktu opóźnień w certyfikacji pakietu modernizacyjnego TR3 – z tego też względu Departament Obrony Stanów Zjednoczonych, od kilku miesięcy, wstrzymuje odbiory nowych samolotów.
Sytuacja Duńczyków, w zakresie własnych możliwości zabezpieczenia przestrzeni powietrznej, staje się krytyczna – 25 F-16AM/BM Fighting Falcon (w tym jeden jako naziemna pomoc szkolno-treningowa) zostały sprzedane do Argentyny (umowa zawarta w kwietniu bieżącego roku), a pozostałe samoloty tego typu mają być przekazane Ukrainie.
Następcą dla F-16AM/BM Fighting Falcon mają być właśnie F-35A Lightning II. Ogółem Dania zamówiła 27 maszyn, spośród nich 21 ma stacjonować w kraju. Jak podkreśla duńskie ministerstwo, po wznowieniu dostaw planuje się odbudowę komponentu w bazie Luke. Będzie to jeden z pierwszych narodowych elementów, które ma wykorzystywać maszyny w konfiguracji TR3/Block 4.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu