31 sierpnia Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że negocjacje w sprawie międzyrządowej umowy dotyczącej przejęcia przez Polskę od Stanów Zjednoczonych pięciu używanych średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130H Hercules nie zostały jeszcze zakończone.
Inspektorat Uzbrojenia nie informuje o przyczynach tego stanu rzeczy. Nie można wykluczyć, że kwestią sporną może być chęć ograniczenia do minimum prac firm amerykańskich przy samolotach – nieoficjalnie MON chciałby wykonać w Stanach Zjednoczonych tylko podstawowy remont, pozwalający na bezpieczny przelot C-130H Hercules z Arizony do Bydgoszczy i przeprowadzić okresowy przegląd PDM połączony z (ewentualną) modernizacją w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 S.A.. Jest to wynik doświadczeń z prac przy C-130E Hercules, które przeszły remont i pierwszy PDM w Stanach Zjednoczonych (w wielu przypadkach wskazywano później niską jakość prac remontowych).
Według danych amerykańskich, oferta przekazania bezpłatnie pięciu samolotów C-130H Hercules Polsce została złożona w marcu 2019 roku. Została ona (formalnie) przyjęta we wrześniu 2019 roku, podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Od dłuższego czasu Inspektorat Uzbrojenia informuje jednak, że negocjacje nie zostały zakończone. W międzyczasie Ministerstwo Obrony Narodowej wstrzymało program Drop, którego celem jest zakup fabrycznie nowych średnich samolotów transportowych – zainteresowanie wyrażały Leonardo S.p.A., Airbus Defence and Space, Embraer, Lockheed Martin oraz Boeing.
(Łukasz Pacholski) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu