Wozy pochodziły z siódmej tegorocznej dostawy (a 11. od grudnia 2022 r. w ogóle), która dotarła drogą morską do Gdańska 12 listopada. Po wyładunku dziewięć czołgów przetransportowano do Braniewa w nocy z 13 na 14 listopada, z użyciem cywilnych zestawów niskopodwoziowych. Dziennikarze mieli możliwość obejrzeć proces wyładunku, który realizował personel Hyundai Rotem – z powyższej liczby siedem K2GF pozostało w braniewskiej jednostce, a pozostałe dwa trafiły gdzie indziej.
Nieoficjalnie, skierowano je do batalionu czołgów Ułanów Krechowieckich z Orzysza 15. Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej z dowództwem w Giżycku, który będzie kolejnym pododdziałem olsztyńskiej dywizji, który wdraża nowe czołgi, choć dotąd informacja ta nie znalazła oficjalnego potwierdzenia.
14 listopada rozpoczął się proces przezbrajania 1. batalionu czołgów z Braniewa, wchodzącego w skład 9. Braniewskiej Brygady Kawalerii Pancernej z dowództwem w Braniewie. Do końca listopada pododdział przejął 13 wozów, a pod koniec roku powinno ich być już 20.
Siedem K2GF (Gap Filler), które pozostały w Braniewie, zapoczątkowały proces przezbrojenia 1. batalionu czołgów 9. Braniewskiej Brygady Kawalerii Pancernej z dowództwem w Braniewie. Wcześniej pododdział eksploatował czołgi PT-91 Twardy, z którymi m.in. zrealizowano siedem rotacji w ramach Polskiego Kontyngentu Wojskowego na Łotwie.
Już w październiku 2022 r., ówczesny minister obrony Mariusz Błaszczak, ogłosił, że południowokoreańskie czołgi trafią do braniewskiej brygady. Na razie, biorąc pod uwagę fakt, że w ramach pierwszej umowy wykonawczej do Polski trafi 180 czołgów, a zatem liczba pozwalająca na przezbrojenie trzech batalionów (po 58 wozów) i skierowanie pozostałych (sześć) do ośrodka szkoleniowego, na razie w 9. BKPanc w nowy sprzęt przezbrojony zostanie jeden z jej dwóch batalionów czołgów.
Drugi, który jeszcze w 2022 r. przekazał większość swoich PT-91 Siłom Zbrojnym Ukrainy, na razie zostanie dokompletowany wozami przekazywanymi przez 1. batalion w miarę otrzymywania kolejnych K2GF (zgodnie z danymi, które opublikowała w listopadzie 2024 r. Kancelaria Prezydenta RP, w ramach pomocy wojskowej wschodniemu sąsiadowi Polska dostarczyła m.in. 60 Twardych).
Jak podczas briefingu prasowego poinformował dowódca 1. batalionu czołgów, przeszkolenie załóg czołgów i techników trwało już od pewnego czasu w 1. batalionie 20. BZ. Podczas zajęć praktycznych załogi z Braniewa prowadziły m.in. strzelania poligonowe z użyciem amunicji ćwiczebnej i bojowej. Szkolenie prowadzili zarówno specjaliści firmy Hyundai Rotem, jak i instruktorzy z 20. BZ. Do połowy listopada gotowych do przejęcia nowych wozów było 24 żołnierzy, a więc skład ośmiu załóg. Kolejnych 15 kończyło proces szkolenia, przygotowując się do finalnych sprawdzianów, a dalsi zdobywali niezbędną wiedzę i umiejętności.
Docelowo 9. Braniewska Brygada Kawalerii Pancernej będzie jednym z największych użytkowników południowokoreańskich wozów – ma to związek z planowanym sformowaniem trzeciego batalionu czołgów, który ma stacjonować w Elblągu. Sam proces będzie rozłożony w czasie – jak wspomniano, w ramach obecnie realizowanej umowy wykonawczej do Braniewa ma trafić 58 pojazdów. W tym roku będzie ich, jak ujawnił dowódca brygady płk Roman Brudło, „kilkadziesiąt”. 14 listopada dostarczono pierwszych siedem, kolejnych sześć (w ramach tegorocznej 8. partii, także drogą morską do Gdańska) trafiło do pododdziału pod koniec listopada. Co ciekawe, w tym przypadku przewóz na terenie Polski zrealizowano koleją.
Dziewiąta i ostatnia tegoroczna partia objęła siedem K2GF i przybyć 17 grudnia. Pod koniec roku w Polsce są już 84 wozy (10 dostarczonych w 2022 r., 18 w 2023 r. i 56 w 2024 r.). Pozostałych 96, zgodnie z zapisami umowy z 26 sierpnia 2022 r. o wartości 3,37 mld USD netto, zostanie przywiezionych w 2025 r. Kontrakt obejmował także dostawę amunicji, wsparcie techniczne w okresie 24 miesięcy obowiązywania gwarancji oraz niezbędne wyposażenie dodatkowe i szkolenia. Jak poinformowali przedstawiciele Hyundai Rotem, zespół wsparcia fabrycznego liczy 26 osób, które mają pomagać w eksploatacji nowego sprzętu bezpośrednio w Braniewie, ale i w innych lokalizacjach.
To jest skrócona wersja artykułu. Zobacz pełny artykuł w nowym wydaniu czasopisma Wojsko i Technika >>
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu