1 sierpnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o rozpoczęciu prac analityczno-koncepcyjnych, które mają otworzyć drogę do programu NEAT – zakupu floty samolotów specjalnego przeznaczenia.
W ramach koncepcji NEAT, program ma objąć wybór następców dla trzech typów samolotów specjalnego przeznaczenia – latających centrów dowodzenia E-4B NAOC, samolotów do przewozu VIP C-32A oraz samolotów wsparcia operacyjnego E-6B Mercury. Wszystkie bazują konstrukcyjnie na maszynach komunikacyjnych Boeing 747-200 (E-4B), Boeing 757 (C-32A) oraz E-6B (Boeing 707). Prace analityczne mają potrwać około roku, a po nich ma zostać podjęta decyzja czy wszystkie trzy typy będą zastąpione przez pojedynczą platformę czy też (ponownie) dojdzie do rozbicia zakupu na mniejsze partie.
Co ciekawe, spośród trzech powyższych typów pilnej wymiany potrzebują przede wszystkim E-4 oraz E-6, które wdrożono do eksploatacji w latach 70. XX wieku. C-32A dostarczono w 1998 roku i są wykorzystywane do transportu pierwszej damy oraz wiceprezydenta.
Wśród potencjalnych następców wymienia się obecnie produkowane płatowce cywilnych modeli oferowanych przez koncern Boeing. Można założyć, że mowa o modelach 787 bądź 777X. Dodatkowo Departament Obrony może rozszerzyć zakup modelu 767, który stanowi bazę konstrukcyjną dla samolotu tankowania powietrznego KC-46A Pegasus.
(ŁP) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu