Firma Aero Vodochody poinformowała o zakończeniu trwającego pięć lat procesu certyfikacji odrzutowego samolotu szkolno-treningowego L-39NG. Najnowszy wyrób czeskiego producenta może dzięki temu być eksploatowany na całym świecie. Oczekuje się, że pierwsze seryjne L-39NG zostaną oblatane przed końcem bieżącego roku.
Negocjacje z większą liczbą potencjalnych klientów odbyły się podczas niedawnych pokazów lotniczych w Farnborough w Wielkiej Brytanii. Czeski producent posiada obecnie potwierdzone zamówienia na ponad 30 egzemplarzy „nowego Albatrosa” – cztery ma wkrótce zamówić czeska firma LOM Praha, a po 12 maszyn trafi do lotnictwa węgierskiego i wietnamskiego. Sześć egzemplarzy w uzbrojonej wersji szkolno-bojowej zakupiła Ghana, a cztery Senegal.
Certyfikacja Aero L-39NG jest wynikiem ponad pięciu lat prac rozwojowych i kilkuetapowych testów czterech płatowców prototypowych. Certyfikat typu potwierdza, że statek powietrzny został opracowany zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami i normami lotniczymi, a zatem jest bezpieczny dla standardowych operacji lotniczych. Każdy nowo wyprodukowany statek powietrzny tego typu może automatycznie otrzymać ważne świadectwo zdatności do lotu, przypisany znak rejestracyjny i zostać wpisany do odpowiedniego rejestru. Certyfikat dla L-39NG został wydany przez Wojskowy Urząd Lotnictwa (MAA-CZE) i jest w pełni zgodny ze wszystkimi wymaganiami Unii Europejskiej i NATO. Dopuszczenie nie ma ograniczeń czasowych i jest ważne przez cały okres produkcji L-39NG.
Produkcja seryjna L- 39NG idzie „pełną parą”. Dzięki podpisanym już kontraktom i nieustającemu zainteresowaniu naszymi samolotami szkolno-treningowymi nasze zdolności produkcyjne będą w pełni wykorzystane co najmniej do 2025 r. Na chwilę obecną Aero prowadzi zaawansowane negocjacje w celu dostarczenia L-39NG kilku klientom w Europie, Afryce i Azji. Ponadto na niedawno zakończonych targach Farnborough Air Show w Wielkiej Brytanii rozpoczęto nowe rozmowy z potencjalnymi klientami i partnerami – powiedział Filip Kulštrunk, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w firmie Aero Vodochody , dodając: W porównaniu z konkurentami z Włoch, Republiki Korei czy Stanów Zjednoczonych, L-39NG jest bardzo przystępnym cenowo, a przede wszystkim niezawodnym, wielozadaniowym rozwiązaniem dla nowoczesnych sił powietrznych. Całkowicie nowe elementy konstrukcyjne pozwalają na ciągłą modernizację L-39NG zgodnie z wymaganiami klienta, zwłaszcza na poziomie systemów łączności i awioniki. Ma to dziś kluczowe znaczenie dla pomyślnej długoterminowej współpracy z poszczególnymi użytkownikami wojskowymi.
Piloci doceniają doskonały widok z kabiny i wysoki poziom ochrony w przypadku awaryjnego lądowania lub wypadku. Wynika to z tradycyjnej solidności konstrukcji samolotu, opartej na sprawdzonym L-39. Główne zalety L- 39NG to ulepszona konstrukcja samolotu, wykorzystująca nowoczesne technologie (np. zastosowanie części kompozytowych, powiększone zbiorniki paliwa w skrzydle, centralne tankowanie czy poprawiona widoczność z kabiny) oraz wysoce niezawodny silnik turbowentylatorowy Williams FJ44-4M. Dzięki temu nasz samolot osiąga najlepsze w swojej klasie koszty operacyjne, zasięg i długotrwałość lotu – dodaje Jaromír Lang, główny projektant L-39NG.
Czeski odrzutowiec L-39NG wykorzystuje najnowsze technologie produkcyjne. Nowoczesna awionika samolotu doskonale nadaje się do szkolenia pilotów odrzutowców czwartej i piątej generacji. W skład systemu szkoleniowego wchodzi również szeroka gama nowoczesnych technologii symulacyjnych, w tym pełna integracja z zaawansowanym centrum symulacji taktycznych, zwiększając ogólną efektywność szkolenia.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu