Firma Schottel dostarczy stery strumieniowe do fregat projektu 106 Miecznik, budowanych dla Marynarki Wojennej RP.
Każda z trzech zakontraktowanych fregat typu Miecznik otrzyma jeden ster strumieniowy na dziobie. Wspomoże on manewry portowe, szczególnie cumowanie i odcumowywanie. Umowa na dostawę trzech urządzeń została podpisana pomiędzy Schottel GmbH a PGZ Stocznią Wojenną Sp. z o.o. w Gdyni. Jej wartości nie podano.
Niemiecki producent dostarczy stery STT 4 (Schottel Transverse Thruster, pol. pędnik poprzeczny Schottela). Zastosowaną w nim śrubę o średnicy 2,09 m i silnik elektryczny o mocy 925 kW. Urządzenie cechuje się wykonaniem antywstrząsowym. W jego skład wchodzi też rozrusznik elektryczny ze sterowaniem częstotliwościowym.
Ponadto zakres dostawy obejmuje system monitorowania uszczelnień LeaCon, certyfikowany przez towarzystwo klasyfikacyjne DNV. Zapewnia on ochronę przed zanieczyszczeniem mechanizmów steru wodą morską i na odwrót – wody płynami roboczymi. Oddzielne uszczelnienia po obydwu stronach przekładni zapewniają, że zarówno woda morska wpadająca do systemu, jak i olej przekładniowy wychodzący z systemu są gromadzone w komorze pośredniej. LeaCon jest również używany do monitorowania stanu uszczelnień, dzięki czemu zużycie eksploatacyjne można wykryć na wczesnym etapie i uniknąć nieplanowanej konserwacji.
Warto dodać, że Schottel był już dostawcą urządzeń dla Marynarki Wojennej RP. Każdy z sześciu holowników projektu B860, zbudowanych przez Remontową Shipbuilding S.A. w Gdańsku otrzymał po dwa pędniki azymutalne SRP 360 FP (Schottel Rudderpropellers, pol. sterośruby Schottela).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu