Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Okręty przeciwminowe nowej generacji dla Marina Militare

Wizja artystyczna okrętu przeciwminowego nowej generacji do działań przybrzeżnych CNG Costiera. Fot. Intermarine

Stocznia Intermarine S.p.A. i korporacja Leonardo S.p.A., tworzące tymczasowe konsorcjum celowe, zawarły umowę z Zarządem Uzbrojenia Marynarki Wojennej (NAVARM), będącym głównym organem techniczno-finansowym Marynarki Wojennej Republiki Włoskiej, wchodzącym w skład Generalnego Sekretariatu Obrony i Krajowej Dyrekcji Uzbrojenia, na dostawę okrętów przeciwminowych nowej generacji.

Podpisany kontrakt, obejmujący CNG/C (Cacciamine di Nuova Generazione/Costiera; pol. okręt przeciwminowy nowej generacji/przybrzeżny) jest wynikiem programu badawczo-rozwojowego nowych materiałów oraz innowacyjnych technologii produkcyjnych. Jest jednocześnie następstwem umowy podpisanej w 2021 roku między Intermarine a Zarządem Uzbrojenia Marynarki Wojennej, skoncentrowanej na „Badaniach nad redukcją ryzyka i zdefiniowaniu projektu okrętu przeciwminowego nowej generacji”.

Udział Intermarine w Tymczasowej Grupy Spółek (Raggruppamento Temporaneo d’Impresa) wynosi 1,165 mld EUR, co odpowiada około 73%, a udział Leonardo wynosi około 0,43 mld EUR, czyli 27%. Intermarine, pełniąc rolę lidera konsorcjum, jest organem projektowym i dostarczy pięć platform CNG/C, natomiast Leonardo jest projektantem i dostawcą systemu bojowego.

Nowe okręty będą w stanie wykonywać szerokie spektrum misji. Oprócz typowych akcji poszukiwania i zwalczania min, będą wykonywać operacje nadzoru dna morskiego w celu kontroli i ochrony krytycznej infrastruktury podwodnej (tj. rurociągów naftowych i gazowych oraz sieci przesyłowych danych), jak też ochrony dziedzictwa kulturowego i środowiska morskiego.

Okręt przeciwminowy nowej generacji CNG Costiera ma mieć długość około 63 metrów i wyporność około 1300 ton. Będzie wyróżniać się zdolnością do prowadzenia operacji zwalczania min wewnątrz pól minowych, gwarantując bezpieczeństwo załóg dzięki wykorzystaniu różnych typów pojazdów autonomicznych.

Okręty zostaną zbudowane w stoczni Intermarine w Sarzana koło La Spezii. System walki, składający się z odpornego na cyberataki systemu dowodzenia i kontroli SADOC 4, zaawansowanych sensorów radiolokacyjnych i optoelektronicznych, nowego sonaru szerokopasmowego zapewniającego możliwość wykrywania i klasyfikowania min, a także zintegrowanego, wielopasmowego systemu łączności i przesyłu danych w celu zapewnienia najwyższego poziomu interoperacyjności, zostanie wyprodukowany i dostarczony przez Leonardo.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc