Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Wodowanie drugiego patrolowca arktycznego dla WMF

Wodowanie patrolowca arktycznego Nikołaj Zubow w stoczni Admirałtiejskije wierfi. Fot. OSK

25 grudnia w stoczni Admirałtiejskije wierfi w Sankt Petersburgu zwodowano patrolowiec arktyczny Nikołaj Zubow – drugą i jak na razie ostatnią jednostkę projektu 23550 (Arktika) zamówioną dla rosyjskiej floty (WMF).

Kontrakt na budowę dwóch patrolowców tego typu podpisany został między rosyjskim Ministerstwem Obrony a stocznią Admirałtiejskije wierfi 25 kwietnia 2016 r. w ramach państwowego programu zakupów uzbrojenia do 2020 r. Zgodnie z zapisami tej umowy pierwszy patrolowiec Iwan Papanin miał zostać ukończony do końca 2019 r., a Nikołaj Zubow rok później.

Budowa drugiego okrętu, realizowana pod numerem stoczniowym 02461, rozpoczęła się 27 listopada 2019 r. Jak widać z perspektywy czasu, z tych ambitnych planów nic nie wyszło. Obecnie zakłada się, że przekazanie prototypowej jednostki, która przechodzi próby morskie, ma nastąpić do czerwca 2024 a drugiej z końcem 2026 r.

Nowe patrolowce arktyczne przeznaczone dla rosyjskiej Floty Północnej, zaprojektowane zostały przez biuro konstrukcyjne CMKB Ałmaz z Sankt Petersburga. Wygląd zewnętrzny wskazuje, że przy ich projektowaniu wzorowano się na rozwiązaniach stosowanych przez Norwegów na jednostkach Straży Wybrzeża (Kystvakten), przede wszystkim na Svalbardzie (W 303).

Przeznaczone będą one do ochrony i monitorowania wód arktycznych Federacji Rosyjskiej, konwojowania i holowania do portów jednostek zatrzymanych za naruszenie przepisów obowiązujących na tych wodach, wsparcia i zaopatrzenia statków operujących na tych akwenach, transportowania skonteneryzowanych ładunków specjalnych, a także uczestniczenia w akcjach ratowniczych oraz gaszenia pożarów na jednostkach pływających i obiektach lądowych.

Wyporność standardowa patrolowców projektu 23550 wynosi 6800 t, pełna 8500 t, wymiary kadłuba to 114,5 × 19,5 × 6,5 m. Siłownia złożona z czterech generatorów spalinowych 28-9DG o mocy 3000 kW służy do napędu dwóch śrub oraz pary dziobowych sterów strumieniowych. Prędkość maksymalna jednostek wynosić ma 18 w., a ekonomiczna 10 w. Będą one zdolne do kruszenia lodu o maksymalnej grubości 1,7 m. Zakłada się, że zasięg patrolowców wynosić będzie 10 000 Mm/10 w., autonomiczność 70 dni. Stała załoga liczyć ma 60 ludzi, przy możliwości zaokrętowania 50 osób dodatkowego personelu.

Uzbrojenie okrętów obejmować będzie dziobową armatę uniwersalną kalibru 76 mm AK-176MA, od 2 do 4 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm 6P59 Kord a także 8 przenośnych wyrzutni rakiet przeciwlotniczych Igła lub Wierba. Ponadto na tych jednostkach przewidziano miejsce na lądowisko i hangar dla śmigłowców typu Ka-27 albo Ka-226 lub bezzałogowych statków powietrznych. Ponadto okręty przystosowane są do transportowania kutra desantowo-szturmowego projektu 02800, poduszkowca projektu 23321 (Manuł) oraz dwóch łodzi sztywnoburtowych. Na pokładzie rufowym istnieje możliwość transportowania kontenerowych wyrzutni rakiet systemu Kalibr-NK.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc