31 stycznia Bundeswehra i fińska firma Patria Oy zawarły umowę dotyczącą rozwoju i przeprowadzenia testów moździerza samobieżnego NEMO na podwoziu Patria 6×6.
Umowa ma być realizowana w ramach programu CAVC (Common Armoured Vehicle System), do którego Niemcy niedawno dołączyły i w ramach którego Federalne Ministerstwo Obrony Republiki Federalnej zakupi kilkaset kołowych transporterów opancerzonych Patria 6×6 w wielu odmianach. Umowa związana z moździerzami przewiduje zbudowanie wersji kołowego transportera opancerzonego Patria 6×6 uzbrojonego w 120 mm moździerz wieżowy NEMO tego samego producenta oraz wersji dowodzenia i kontroli dla baterii moździerzy. Ten pierwszy wariant został już zademonstrowany podczas londyńskiego salonu DSEI 2023. Umowa przewiduje ponadto zintegrowanie obydwu wozów z niemieckimi systemami zgodnie z wymaganiami Bundeswehry oraz badania kwalifikacyjne całego systemu zgodnie z niemieckimi normami. Kontrakt przewiduje dostawę dwóch moździerzy samobieżnych i wozu dowodzenia w 18 miesięcy od zawarci kontraktu, przy czym pierwszy prototyp moździerza samobieżnego rozpocznie testy w ciągu kilku miesięcy. Zakończenie kwalifikacji całego systemu (który można nazwać prototypowym plutonem moździerzy samobieżnych) przewidywane jest na koniec 2027 r. Ich pozytywny wynik umożliwi zakup 45 seryjnych moździerzy samobieżnych i 12 wozów dowodzenia. Ich dostawa potrwa do końca 2029 r.
NEMO to opracowany przez firmę Patria Oy w latach 2005‒2008 system wieżowy, uzbrojony w 120 mm moździerz gładkolufowy ładowany odtylcowo, z zamkiem klinowym. Kąt podniesienia lufy zawiera się w przedziale −3° do 85°. Szybkostrzelność sięga 10 strz./min, w praktyce jednak jest niższa (trwała do 6 strz./min). Występuje w odmianie dostosowanej do montażu na pojazdach lądowych, niewielkich jednostkach pływających i w kontenerze. Z kolei transporter opancerzony Patria 6×6 został opracowany jako następca starzejących się transporterów opancerzonych Sisu serii XA-180 i XA-200. W konstrukcji nowego wozu szeroko wykorzystano podzespoły z cięższych kołowych transporterów opancerzonych 8×8 Patria AMV XP. Wozy Patria 6×6 są zamawiane przez Finlandię, Szwecję i Łotwę w ramach wspólnego programu Common Armoured Vehicles System (CAVS), do którego w ostatnich dniach dołączyły również Niemcy. Wóz jest oferowany także Wielkiej Brytanii, a kilka lat temu producent usiłował zainteresować polskie Wojska Lądowe nabyciem licencyjnego Rosomaka 6×6, a więc potencjalnej spolonizowanej wersji wozu.
Julka Holkeri, wiceprezes wykonawczy ds. eksportu Patrii, powiedział, że „Patria jest bardzo zadowolona z podpisania przez Niemcy pierwszego kontraktu dotyczącego rozwoju i kwalifikacji nowego wariantu Patrii 6x6”. Podkreślił, że „Wariant z moździerzem wieżowym kalibru 120 mm dodaje zupełnie nowe zdolności do międzynarodowego programu CAVS i firma wierzy, że inni uczestnicy programu będą bardzo zainteresowani nową odmianą”. Zaznaczył również, że „Rozwój i badania kwalifikacyjne nowych odmian transportera Patria 6×6 będą prowadzone w ścisłej współpracy z niemieckim przemysłem, a przyszła produkcja seryjna będzie realizowana z partnerami przemysłowymi Patrii, takimi jak KNDS Deutschland, FFG Flensburger Fahrzeugbau i JWT”.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu