17 grudnia w Międzynarodowym Porcie Lotniczym w Gdańsku wylądowały dwa samoloty L-410UVP E-20, które zostały zamówione przez Straż Graniczną w konsorcjum składającym się z firm AERO CLUB Sp. z o.o. wraz z JB Investments Sp. z o.o..
Jak wskazuje ppłk SG Andrzej Juźwiak, Rzecznik Prasowy Komendanta Głównego Straży Granicznej, przebazowanie do Gdańska wynika z zakończenia pierwszego etapu odbiorów samolotów. W Polsce przejdą proces przerejestrowania do polskiego rejestru statków powietrznych. Potem maszyny mają powrócić do Republiki Czeskiej, gdzie przejdą proces doposażenia zgodnie z wymaganiami użytkownika.
Umowa dotycząca zakupu pary samolotów L-410UVP E-20 została podpisana 24 maja 2024 roku i ma wartość 119999784 PLN brutto. Maszyny dołączą do dwóch (odebranych w listopadzie 2020 roku) samolotów tego samego typu – cała czwórka będzie eksploatowana w zakresie zabezpieczenia polskiej granicy, a także innych państw należących do Unii Europejskiej.
Obecnie macierzystą bazą dla wszystkich ma być Gdańsk, jednak docelowo Straż Graniczna planuje budowę drugiej bazy, która ma znaleźć się na terenie jeden z baz lotniczych w centralnej części kraju.
Uzupełnieniem dla czterech L-410UVP E-20 jest dostarczony w 2006 roku samolot patrolowy M-28 Skytruck. Wszystkie wykonują zadania w zakresie ochrony polskiej granicy oraz innych krajów należących do Unii Europejskiej. Szczegóły dotyczące wyposażenia pokładowego, obejmującego optoelektroniczną głowicę obserwacyjną oraz stację radiolokacyjną dozoru nawodnego, pozostają niejawne. W przypadku L-410UVP E-20 wiadomo, że kabina ma dysponować miejscami dla pięciu osób – dwóch pilotów oraz trzech operatorów systemów pokładowych bądź członków misji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu