Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Tucza – kolejny Karakurt dla Floty Czarnomorskiej zwodowany

Tucza w trakcie wodowania Fot. AO Zielenodoskij Zawod im. A. M. Gorkowo

30 czerwca w stoczni AO Zielenodoskij Zawod im. A. M. Gorkowo w Zielenodolsku (Tatarstan) odbyła się uroczystość chrzest i wodowanie małego okrętu rakietowego Tucza. Jest to już jedenasta w ogóle, a czwarta przeznaczona dla Floty Czarnomorskiej jednostka projektu 22800 Karakurt, która została spuszczona na wodę.

Okręt ten budowany jest w ramach kontraktu zawartego 5 sierpnia 2016 r. pomiędzy rosyjskim Ministerstwo Obrony a stocznią Zielenodoskij Zawod im. A. M. Gorkowo obejmującego budowę pięciu seryjnych jednostek projektu 22800 dla Wojenno-Morskowo Fłota (WMF). Tucza jest pierwszym z dwóch Karakurtów budowanych faktycznie przez stocznię z Zielenodolska. W przypadku trzech poprzednich (Cykłon, Askold, Amur), mimo zamówienia w stoczni z Tatarstanu, powstawały one w stoczni AO Sudostroitielnyj zawod imieni B. Je. Butomy w Kerczu na zaanektowanym Krymie.

Stępkę pod budowę małego okrętu rakietowego Tucza (numer stoczniowy 804) położono w Zielenodolsku 26 lutego 2019 r. Pod koniec 2022 r. nastąpiło wodowanie technicznej tej jednostki, która następnie powróciła na stoczniową pochylnię w celu kontynuowania prac wyposażeniowych. Budowa ostatniego Karakurta z tego kontraktu, który będzie nosił nazwę Tajfun (numer stoczniowy 805) rozpoczęła się 11 września 2019 r. Aktualnie przygotowywany jest on do wodowania. Nie zmienia to faktu, że budowa obu tych jednostek opóźniona jest o co najmniej dwa lata. Zgodnie z warunkami kontraktu miały one zostać przekazane odbiorcy w 2021 r.

Głównym uzbrojeniem jednostek projektu 22800 jest ośmiokomorowa pionowa wyrzutnia rakiet 3S-14 UKSK, przystosowana do wystrzeliwania pocisków systemu Kalibr-NK. Są one kolejnymi, po małych okrętach rakietowych proj. 21631 Bujan-M, niewielkimi nawodnymi nosicielami pocisków manewrujących w składzie WMF. Od tych ostatnich Karakurty wyróżniają się dużą większą dzielnością morską, co wynika z zupełnie innych założeń konstrukcyjnych.

Dotychczas zamówiono łącznie szesnaście okrętów tego typu, z których cztery znajdują się w służbie (trzy we Flocie Bałtyckiej a jeden w Czarnomorskiej). Natomiast w różnych fazach konstruowania i prób znajduje się dwanaście kolejnych jednostek tego typu. Tak więc jest to obecnie najliczniejsza seria okrętów bojowych budowanych na potrzeby WMF. Jednostki projektu 22800 trafią do wszystkich rosyjskich flot, zarówno oceanicznych (Północna, Oceanu Spokojnego), jak i operujących na morzach zamkniętych (Bałtycka, Czarnomorska).

Aktualnie w ich budowę zaangażowanych są cztery stocznie - Pełła z Sankt Petersburga, Zielenodolskij Zawod im. A. M. Gorkowo z Zielonodolska, Sudostroitielnyj zawod imieni B. Je. Butomy z Kerczu i Amurskij Sudostroitielnyj Zawod z Komsomolska nad Amurem. Taki stan rzeczy zamiast koncentracji produkcji w jednej, ewentualnie dwóch stoczniach, wynika z potrzeby wsparcia rządowymi zamówieniami przedsiębiorstw na zajętym Krymie i Dalekim Wschodzie.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc