Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Zlin-42M - nowy eksponat w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie!

Zdjęcia: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Z przyjemnością informujemy, że zbiory Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wzbogaciły się o kolejny cenny eksponat: samolot Zlin Z-42M o numerze seryjnym 0119 i znakach rejestracyjnych SP-GHD, wyprodukowany w 1977 roku.

Ten wyjątkowy dwumiejscowy dolnopłat, opracowany w zakładach Moravan Otrokovice w Czechach (dawniej Czechosłowacji), przez wiele lat pełnił służbę w Aeroklubie Mieleckim, a wcześniej w ośrodku „Agrolot” Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie.

Dzięki solidnej konstrukcji i niezawodności samoloty Zlin Z-42M były jednymi z najpopularniejszych statków powietrznych wykorzystywanych w polskich aeroklubach do szkolenia pilotów na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym, a także do nauki podstawowej akrobacji lotniczej.

Rys historyczny konstrukcji

Pierwszy prototyp oblatano 17 października 1967 roku. Wkrótce rozpoczęła się produkcja seryjna, a maszyna szybko zdobyła popularność w aeroklubach wielu krajów, w tym Polski.

W trakcie rozwoju konstrukcji powstało kilka wariantów:

  • Z-42 – pierwsza wersja produkcyjna, napędzana silnikiem Avia M137A.

  • Z-42M – ulepszona wersja, wprowadzona w 1974 roku, z bardziej wydajnym silnikiem Avia M137AZ oraz śmigłem samoprzestawialnym V-503a. Dzięki tym modyfikacjom poprawiono osiągi oraz ekonomikę lotu.

  • Z-142 – oblatana w 1978 roku, z silnikiem o większej mocy oraz zmienioną osłoną kabiny, co dodatkowo zwiększyło komfort i bezpieczeństwo pilotów.

  • Z-242 – wersja z 1990 roku, napędzana amerykańskim silnikiem Lycoming AEIO-360.

Samolot Zlin Z-42M wyróżnia się:

  • Metalową konstrukcją z krytą kabiną dla pilota i instruktora, siedzących obok siebie.

  • Silnikiem Avia M137AZ i śmigłem samoprzestawialnym V-503a.

  • Maksymalną prędkością 223 km/h oraz zasięgiem do 530 km.

  • Rozpiętością skrzydeł wynoszącą 9,11 metra.

W Polsce użytkowano około 150 egzemplarzy Zlin Z-42, co stanowiło 20% całej światowej produkcji. Pozyskany egzemplarz SP-GHD wzbogaca dotychczasową kolekcję samolotów aeroklubowych i maszyn marki Zlin prezentowanych w Muzeum Lotnictwa Polskiego. Wcześniej w zbiorach znajdowały się już Zlin Z-26 oraz Z-50, co czyni ekspozycję kompletnym przeglądem historii użytkowania tej czechosłowackiej marki w Polsce.

Samolot można podziwiać od 28 stycznia w sali wystawienniczej gmachu głównego Muzeum. Zachęcamy do odwiedzenia i bliższego zapoznania się z tym niezwykłym świadectwem historii polskiego lotnictwa szkoleniowego!

Źródło: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Korzystanie z witryny oznacza, że będą one umieszane w Twoim urządzeniu. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na przycisk "Zgadzam się". Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce. Zgadzam się
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc