28 stycznia Airbus poinformował o podpisaniu umowy z koncernem stoczniowym Navantia w sprawie potencjalnego rozszerzenia możliwości operacyjnych okrętu flagowego hiszpańskiej floty – śmigłowcowca desantowego Juan Carlos I (L 61).
Głównym celem porozumienia jest zapoczątkowanie prac zmierzających na zintegrowanie z okrętem bezzałogowych aparatów latających SIRTAP. W tym celu prace mają obejmować, początkowo, modyfikację systemów okrętowych w zakresie dowodzenia i łączności, a także rozbudowę zakresu prac urządzeń nawigacyjnych, które mają pozwolić na efektywne operacje lotnicze. Docelowo z korzyści obejmujących możliwość wykorzystania bezzałogowych aparatów latających klasy MALE.
Rozwijany od kilku lat projekt BSL SIRTAP charakteryzuje się długotrwałością lotu na poziomie do 20 godzin oraz możliwością zabrania ładunku użytecznego o masie do 180 kg. Maksymalna masa startowa wynosi 750 kg, a zakres misji obejmuje rozpoznanie, dozór, wskazywanie celów dla innych (załogowych) statków powietrznych.
Śmigłowcowiec desantowy Juan Carlos I został wcielony do służby 30 września 2010 roku. W zależności od potrzeb, jego grupa lotnicza może składać się ze śmigłowców różnych typów (CH-47F Chinook, NH90TTH, SH-60B/F Seahawk) oraz wielozadaniowych samolotów bojowych skróconego startu i pionowego lądowania AV-8B+ Harrier II. Poza integracją z bezzałogowymi aparatami latającymi klasy MALE, najprawdopodobniej, w najbliższych latach Hiszpanie podejmą decyzję o przygotowaniu okrętu do bazowania wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35B Lightning II, które być może zostaną zakupione jako następcy dla Harrierów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu