29 stycznia Ministerstwo Obrony Królestwa Niderlandów poinformowało o wyborze wieży Rheinmetall Skyranger 30 do samobieżnych zestawów przeciwlotniczych Królewskich Wojsk Lądowych.
Królestwo Niderlandów ma zamiar nabyć 22 samobieżnych zestawy przeciwlotnicze z wieżą Rheinmetall Skyranger 30, które mają służyć głównie do zwalczaniu bezzałogowców, choć również i klasycznych celów powietrznych (samolotów, śmigłowców etc.). Jako nośnik został wybrany gąsienicowy transporter opancerzony G5/ACSV niemieckiej firmy Flensburger Fahrzeugbau GmbH. Ten sam pojazd został już wcześniej wskazany jako nośnik holenderskiej wersji rakietowego zestawu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu NOMADS (wykorzystuje on elementy systemu NASAMS III, a głównym efektorem będzie pocisk IRIS-T). Uprości to logistykę za sprawą unifikacji podwozi, pozwalając na redukcję kosztów eksploatacji i szkolenia. Wybór został dokonany na bazie doświadczeń z wojen na Ukrainie i na Bliskim Wschodzie. Holenderscy decydenci dostrzegli rosnące znaczenie uzbrojonych bezzałogowców (dronów FPV, ale nie tylko) na współczesnym polu walki, co zgodnie „wyścigiem miecza i tarczy” wywołało natychmiastowo konieczność opracowania środków zaradczych. Holenderski resort obrony wyraził nadzieję, że negocjacje z dostawcą nie potrwają zbyt długo, a więc możliwe będzie szybkie zawarcie umowy, podobnie jak realizacja dostaw. Hipotetycznej wartości kontraktu nie podano, można jednak spodziewać się, że będzie to poniżej 1 mld EUR. Zestawy Skyranger 30 na podwoziu G5 zostaną podporządkowane Dowództwu Obrony Powietrznej Wojsk Lądowych i trafią do garnizonu w Vredepeel, gdzie w związku z przyszłym zakupem liczba etatów dla żołnierzy oraz oficerów związanych z ich obsługą zostanie zwiększona o ok. 125.
ACSV to najnowszy, opracowany z myślą o Wojskach Lądowych Królestwa Norwegii, wariant transportera opancerzonego FFG PMMC G5 (Protected Mission Module Carrier). Został on opracowany ze środków własnych producenta jako następca bardzo popularnego amerykańskiego transportera M113. Pojazd ma 6,2 m długości, 2,9 m szerokości i 2,5 m szerokości. Załoga pojazdu w podstawowej wersji liczy dwóch żołnierzy, desant zaś do 12. Napęd stanowi silnik wysokoprężny MTU 6V199 TE21 o mocy 433 kW/580 KM (choć wozy zabezpieczenia technicznego mają otrzymać silniki o mocy 460 kW/625 KM), współpracujący z automatyczną skrzynią przekładniową ZF LSG 1000 HD. Na utwardzonej nawierzchni wóz może rozpędzić się nawet do 74 km/h. Producent oferuje kilkanaście różnych wariantów: transporter opancerzony, pojazd dowodzenia, bojowy wóz piechoty, transporter drużyny wsparcia, pojazd rozpoznawczy, nośnik zestawu przeciwlotniczego (co najmniej trzy wersje) itd.
Z kolei Skyranger 30 to system wieżowy opracowany przez Rheinmetall Air Defence. Zasadniczym uzbrojeniem jest 30 mm armata rewolwerowa KCE-ABM z układem programowania zapalników pocisków i wyrzutnia pocisków kierowanych bliskiego zasięgu. Nie jest znana konfiguracja wybrana przez Holandię. Według producenta, do wyboru są różne typy takich pocisków (np. MBDA Mistral 3, RTX Stinger czy Halcon SkyKnight). W perspektywie może je uzupełnić laser (o mocy do 20 kW; w dalszej perspektywie 50 kW, a nawet 100 kW). W ścianach wieży można zamontować dwa typy radiolokacyjnych systemów wykrywania celów z nieruchomymi antenami AESA, a na jej stropie różnie skonfigurowane głowice optoelektroniczne. Elastyczny dobór uzbrojenia i urządzeń obserwacyjno-celowniczych zapewniać ma, wg producenta, skuteczne i efektywne kosztowo zwalczanie różnorodnych środków napadu powietrznego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu