13 października Komenda Główna Straży Granicznej oraz Zakład Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia poinformowały o podpisaniu umów w sprawie zakupu nowych jednostek napędowych oraz naprawy tego typu wyposażenia przeznaczonego do śmigłowców eksploatowanych przez jednostki lotnicze w Polsce.
W przypadku pierwszej z wymienionych mowa o umowie z Pratt & Whitney Rzeszów S.A. w sprawie naprawy silnika PZL-10W przeznaczonego do wielozadaniowego śmigłowca Leonardo W-3AM Anakonda. Powyższy kontrakt podpisano 30 września i ma wartość 676 tys. PLN bez VAT. W zawarciu zastosowano procedurę negocjacji z wybranym oferentem bez wcześniej publikacji – ma to związek z faktem, że Pratt & Whitney Rzeszów S.A. jest jedynym producentem silników oraz dysponuje dokumentacją techniczną oraz zapleczem technicznym. Straż Graniczna eksploatuje jeden śmigłowiec W-3AM Anakonda, który został dostarczony w 2006 roku. Macierzystą bazą jest Międzynarodowy Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. W ubiegłym roku został gruntownie zmodernizowany poprzez montaż elektrooptycznej głowicy obserwacyjne L3 Harris Wescam MX-10 oraz systemu zarządzania misją Euroavionics RN7 wraz z cyfrowym rejestratorem video. Śmigłowiec jest wykorzystywany do uszczelnienia krajowej granicy, a także jako wsparcie dla innych państw Unii Europejskiej.
Z kolei Zakład Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia poinformował o podpisaniu umowy z Pratt & Whitney Canada Customer Service Centre Europe GmbH w sprawie zakupu 48 fabrycznie nowych silników PW206B2 (35) oraz B3 (13). Powyższy kontrakt zawarto 6 października i ma wartość 132 mln PLN bez VAT. Silniki zostaną zamontowane na śmigłowcach ratowniczych Airbus H135 eksploatowanych przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. Co ważne, w ramach rozliczenia, powyższy podmiot otrzyma także taką samą liczbę dotychczas używanych silników - ze względu na intensywną eksploatację, kończą im się resursy międzyremontowe. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe eksploatuje 27 śmigłowców Airbus H135 (zakupione w dwóch transzach). Powyższa flota wylatała już blisko 90 tys. godzin. Ze względu na rosnące znaczenie, a także potrzeby Ministerstwo Zdrowia planuje zakup kolejnych sześciu śmigłowców HEMS – przetarg, pomimo upublicznionych planów, nie został dotychczas ogłoszony.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
H135 powinny moim skromnym zdaniem wejść na wyposażenie także policji i SG (jedną sztukę już posiadają). Wtedy szkolenie podstawowe na typ jak i zapewne szkolenie zaawansowane (albo dużą jego cześć), a także naprawy i modernizacje można kontraktować wspólnie, większa ilość daje większa siłę przy negocjacjach.
Daniel S. - zgadzam się z pana wypowiedzią i dodam aby nie zapominać także o nowym śmigłowcu dla TOPR a tutaj by się przydał akurat fabrycznie nowy podobny wyposażeniowo do obecnego W-3 Sokół że zmodernizowanymi łopatami wirnika że względu na szybkie przejście do służby bez pełnych przeszkoleń na nowy typ.