Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MSPO 2024: Legwan Long – premiera Rosomak S.A.

Legwan Long na stoisku Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Pojazd skompletowany został jako demonstrator wozu dowodzenia z zabudową kontenerową, opracowaną przez Rosomak S.A. i wykonaną przez firmę STEELER Marcin Piasecki z Sokółki. Fot. Andrzej Kiński

Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Rosomak S.A. z Siemianowic Śląskich rozwija współpracę z oddziałem Military Vehicles południowokoreańskiej firmy Kia Motors Corporation proponując kolejne warianty pojazdu terenowego Legwan 4×4, bazującego na samochodzie Kia Light Tactical Vehicle (KLTV) 4×4. Na XXXII MSPO zadebiutował Legwan Long na wydłużonym podwoziu i dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) zwiększonej do siedmiu ton.

O ile zamówione na mocy umowy z 14 sierpnia 2023 r. Lekkie Pojazdy Rozpoznawcze wykorzystują standardowe podwozie z rozstawem osi 3300 mm (dopuszczalna masa całkowita pojazdu to 6,1 t), to dostępne jest także podwozie o rozstawie osi przedłużonym do 4000 mm. W porównaniu z wersją bazową umożliwia ono wydłużenie nadwozia o 1 m – maksymalnie do 6 m, a zwiększony rozstaw osi pozwolił na przesunięcie ku tyłowi środka ciężkości, co zapewnia tworzenie odmian o DMC siedmiu ton. Może występować z zabudową typu furgon, także ze zwiększoną wysokością przestrzeni zakabinowej, albo z platformą ładunkową i dwu- lub czteroosobową kabiną (standardowo kabiny nie są opancerzone), co wraz za ramową konstrukcją wspornika zawieszenia umożliwia praktycznie dowolną zabudowę typu kontenerowego. To zaś stanowi dobry punkt wyjścia do opracowania w przyszłości Legwanów w wariantach: wozu dowodzenia, węzła łączności, nośnika systemów walki radioelektronicznej czy antydronowych, wozu ewakuacji medycznej, nośnika systemów bezzałogowych czy uzbrojenia. Oczywiście pojazd taki mógłby posłużyć, po wyposażeniu w skrzynię ładunkową lub nadwozie izotermiczne, do transportu ładunków (np. amunicji, żywności).

Kontener ma jednoskrzydłowe drzwi w ścianie tylnej… Fot. Andrzej Kiński

Główne układy są takie same, jak w wersji standardowej. Zasadniczą różnicą jest przedłużona rama pojazdu. W jej przypadku belki nośne mają większą długość i dodatkowe wzmocnienia wewnątrz profili. Rama ma także, w celu zapewnienia większej sztywności, dodatkową belkę poprzeczną w tylnej części. Więcej jest też punktów mocowania nadwozia – dwanaście zamiast ośmiu.

Generalnie jednak, według deklaracji Kia Motors, konstrukcja obydwu wersji jest zgodna w 95%, a zatem poziom unifikacji jest bardzo duży.

…i we wnętrzu stanowiska dla dwóch operatorów. Fot. Andrzej Kiński

Rosomak S.A., kierując się zainteresowaniem potencjalnych użytkowników zabudowami specjalistycznymi na bazie wersji o zwiększonym rozstawie osi, pozyskała od Kia Motors samochód z rozstawem osi 4000 mm, czteroosobową kabiną, przystosowany do zabudów specjalistycznych (cab chassis vehicle). Otrzymał on zakładową nazwę Legwan Long (L). Dotarł on do Polski w drugiej połowie sierpnia i skierowany został do specjalizującej się w akcesoriach do samochodów terenowych oraz zabudowach do nich firmy STEELER Marcin Piasecki z Sokółki, w celu zamontowania zabudowy specjalistycznej. Kierując się potrzebami użytkowników, podjęto decyzję, że pojazd skompletowany zostanie jako demonstrator wozu dowodzenia z zabudową kontenerową. Zabudowa ma jednoskrzydłowe drzwi w ścianie tylnej i we wnętrzu stanowiska dla dwóch operatorów. Pojazd Legwan Long z taką zabudową może służyć np. jako nośnik naziemnej stacji kontrolnej powietrznych bezzałogowców, pojazd łączności, wóz dowodzenia baterii przeciwlotniczej czy też nośnik systemu antydronowego. Prezentacja demonstratora na stoisku Polskiej Grupy Zbrojeniowej podczas XXXII MSPO pozwoli na zebranie o nim opinii przedstawicieli wojska i służb bezpieczeństwa oraz ochrony porządku publicznego. Ich uwagi, a także zaplanowane na najbliższe tygodnie badania zakładowe, pozwolą na doprecyzowanie rozwiązań konstrukcyjnych. Jeśli chodzi o wyposażenie, jego konfiguracja i montaż będą odbywać się we współpracy z dostawcami, po otrzymaniu jego specyfikacji wraz z zamówieniem.

Więcej o Legwanie Long można przeczytać w WiT 9/2024.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc